woensdag 17 januari 2018

Green Deal Media ondertekend op Media Park

Media Park Management, NPO, RTL, NTR, KPN, VPRO, Beeld en Geluid, United, NEP, MAX, Unbranded, Ericsson, NOS, AVROTROS, BNNVARA, Talpa, Ennatuurlijk en de gemeente Hilversum hebben gisteren de Green Deal Media ondertekend. 

Onder begeleiding van Jan Douwe Kroeske hebben zij toegelicht waarom zij deze stap zetten. Samengevat: een duurzame mediasector heeft toekomstwaarde, is een aantrekkelijke werkgever en relevant voor de samenleving.

In de Green Deal spreken de mediabedrijven de intentie uit om voor de periode tot en met 2020 tenminste 70% van hun stroomverbruik te verduurzamen. Ze kopen hun stroom duurzaam in met garanties van Oorsprong HollandseWind. De Green Deal Media geeft ze ook de vrijheid om dit anders in te vullen, zolang de verbruikte stroom maar verifieerbaar duurzaam is. Om het Media Park verder te verduurzamen gaan ze samen 4 duurzame waarde-cases vormgeven. De gemeente zorgt voor een Green Deal Media Coach om dit te coördineren.

De mediasector is energie-intensief. Het stroomverbruik op het Media Park staat gelijk aan het stroomverbruik van 12.000 huishoudens. Met het verduurzamen van het stroomverbruik wordt een grote stap gezet in het verduurzamen van de Hilversumse stroomvoorziening. Nicolien van Vroonhoven, wethouder duurzaamheid, is blij: “De mediabedrijven dragen door de inkoop van windenergie meteen al 15% bij aan de gemeentelijke doelstelling om in 2020 100 kiloton CO2 te reduceren.”

De mediasector heeft ook andere, kleine initiatieven om te vergroenen. Enkele producenten in Hilversum doen bijvoorbeeld ervaring op met ‘Albert’ van de BBC, geïntroduceerd in Nederland door NPO Groen. Dit is een manier om te meten hoe ‘groen’ een mediaproductie is. De Green Deal Media komt voort uit Media Groen, een project van iMMovator Cross Media Network en is mede mogelijk gemaakt door het Stadsfonds Hilversum.

Bron: Media Groen/Broadcast Magazine

Bericht delen