Article header image

Gemiddelde NPO-kijker is 58 jaar

De publieke omroep heeft in 2017 zijn doelstellingen ruim gehaald, zo meldt de NPO zelf in de rapportage Terugblik 2017 aan het ministerie van OCW.

De publieke omroep bereikte per week 77,1 procent van alle Nederlanders boven de dertien (een daling van 2 procent ten opzichte van 2016). Het marktaandeel van de NPO-televisie daalde licht (0,4 procent) naar 31,6 procent. De NPO blijft hiermee marktleider. Het marktaandeel van concurrenten RTL (23,3 procent, -0,9 procent) en SBS (14,4 procent, -0,2 procent) daalde ook licht.

Bestuursvoorzitter Shula Rijxman: “We hebben het verschrikkelijk goed gedaan. We krijgen van het Nederlandse publiek een 8,7 voor kwaliteit en een 8,2 voor publieke waarde”. Overigens meldt Rijxman dat zij onlangs is behandeld aan een tumor in haar hals en daarom de komende tijd minder zal werken. Rijxman: “De artsen zien goede vooruitzichten voor herstel.”

De NPO-programma’s bereikten volgens Terugblik 2017 maar liefst 91 procent van de ouderen (50-64 jaar), 84,6 procent van de middelbaren (35-49 jaar), 76,7 procent van de jongeren (20-34 jaar) en 57,2 procent van de tieners. Het gaat om mensen die per week minstens een kwartier aaneengesloten tv keken.

Als we naar de cijfers van Stichting KijkOnderzoek kijken, krijgen we een iets ander beeld. De leeftijd van de gemiddelde NPO-kijker is in 2017 met twee jaar gestegen naar 58 jaar. Ter vergelijking: de gemiddelde leeftijd van de Nederlander is ruim 41 jaar, de RTL-kijker is 51 jaar, en de SBS-kijker is 52 jaar.

De NPO blijkt volgens het jaarverslag over 2017 een zeer nauwe definitie van amusement te hanteren. Volgens die definitie wordt 3,2 procent van de zendtijd gevuld met amusement. Daardoor komt er op alle NPO-zenders slechts één op de vijf dagen een amusementsprogramma voorbij. Onder meer Boer zoekt Vrouw (KRO-NCRV ) en De Curling Quiz (AVRO-TROS) worden ‘amusement’ genoemd.

Bron: NRC/NPO/BM

Bericht delen