woensdag 17 januari 2018

Geen alcoholreclame op vier jongerenzenders

Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) laat jaarlijks vaststellen welke radio- en televisiezenders op basis van kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender. Voor 2017 zijn dat de televisiezenders Nickelodeon, TeenNick, Disney Channel en Disney XD.

Anders dan vorig jaar voldoet nu geen enkele radiozender aan de definitie jongerenzender.

Nederlanders onder de 18 jaar mogen geen alcohol consumeren en adverteerders mogen deze groep niet actief benaderen. Daarom laat STIVA ieder jaar vaststellen welke zenders als jongerenzender aangemerkt kunnen worden. Een jongerenzender is een zender waarvan meer dan 25 procent van het totale kijk- en luisterpubliek bestaat uit minderjarigen.

Voor de vaststelling van het percentage minderjarigen in het kijk- en luisterpubliek wordt uitgegaan van het gewogen gemiddelde van de kijk- of luistercijfers, afgezet tegen het gehele programma- aanbod van een zender. Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en Stichting Kijk Onderzoek (SKO) hebben de onderzoeken uitgevoerd.

Voor alle overige televisie- en radiozenders geldt dat reclame voor alcoholhoudende drank mag niet worden uitgezonden op radio en televisie direct voorafgaand aan, of tijdens, of direct volgend op programma’s die volgens algemeen in de markt geaccepteerde luister- of kijkcijfers voor meer dan 25 procent worden gehoord respectievelijk bekeken door minderjarigen.

Bron: STIVA/Broadcast Magazine

Bericht delen