dinsdag 16 januari 2018

'Focus op boodschappers 20-49 moet minder'

De NPO moet meer oog hebben voor specifieke doelgroepen en daar dan mooie programma’s voor maken. Dat vindt Matthijs Huizing, namens coalitiepartner VVD mediawoordvoerder in de Tweede Kamer.

In de plannen van staatsecretaris Dekker worden de publieke omroepen in het vervolg meer afgerekend op kwaliteit en minder op ledenaantallen.
“Nu draait het vooral om de kijk- en luisterdichtheid in combinatie met een waarderingscijfer. Dat leidt er snel toe dat je je met middle of the road-programma’s te veel richt op de massa. Het moet afgelopen zijn met de focus op boodschappers van 20 tot 49.”

Hoe zou het anders moeten?
“Kijk, jij en ik behoren tot veel meer doelgroepen. We houden van muziek, beoefenen een sport, hebben een hobby, zijn geïnteresseerd in bepaalde onderwerpen. Dus wat ik zou willen, is dat de NPO een bepaalde doelgroep determineert en daar dan een mooi programma voor maakt. Als je dan 80 procent van zo’n groep bereikt en de waardering is een 8, dan heb je het goed gedaan, hoewel het in absolute zin om relatief kleine aantallen kan gaan. Daarnaast moet de NPO voortdurend contact houden met mensen die niét kijken en vragen waar ze behoefte aan hebben. Gewoon een kwestie van basis-marketingdenken.”

Is er dan nog ruimte voor eigenwijze programmamakers die iets maken, enkel en alleen omdat zij zelf vinden dat het publiek het moet zien?
“Nee, dan wordt het weer aanbodgestuurd en daar moeten we juist van af.”

Bent u al bij de TROS op bezoek geweest?
“Nee, de TROS is hier geweest. Ik kan me heus wel voorstellen welke emoties daar leven. Ik wil ook echt niet dat alle amusement verdwijnt. Jan Smit vermaakt een groot deel van het Nederlandse publiek, dus in principe zou hij best een rol in een publiek programma moeten kunnen krijgen.”

Maar…
“De TROS moet zich wel afvragen of ze iets toevoegt aan wat de commerciëlen doen. Want als je met elkaar in de slag bent om de hoogste kijkcijfers, heeft het geen zin. Onderweg naar Morgen als tegenhanger van GTST – kijk, dat is dus niet de bedoeling. Maar dat wil heus niet zeggen dat alleen nog maar opera en ballet overblijven op de publieke zenders. Spangas is weliswaar een soap, maar die serie behandelt wel allerlei maatschappelijk relevante thema’s voor de jeugd. Een mooi voorbeeld van een geslaagd publiek programma.”

In de komende edities van Broadcast Magazine meer aandacht voor dit soort ‘Haagse zaken’. Een uitgebreide versie van dit interview is te lezen in het komende nummer.

Bericht delen