Article header image

EVA Media sprak over samenwerking met Talpa

Het zijn moeilijke tijden voor EVA Media. Het productiebedrijf van Paul de Leeuw heeft al twee saneringen achter de rug door een aantal geflopte formats en de economische crisis. Na De Tafel van 5, Top of Flop en Waar is Elvis was De Zaterdagavondshow vorige week de vierde flop voor EVA Media. De oorspronkelijke gedachte van Paul de Leeuw werkte niet: het bedenken van formats voor een specifieke presentator.

“Tv-directeuren zaten niet op de programma’s te wachten die wij hadden bedacht”, zegt algemeen directeur Anuska Bán in NRC-Next. Ze willen een programmaformule en zoeken daar een van hun eigen presentatoren bij. Volgens Maarten Reesink, tv-wetenschapper aan de UvA, mist De Leeuw ervaring als producent. “Hij moet in dat vak groeien. Over De Tafel van 5 was niet goed nagedacht. Als je meerdere afleveringen op één dag opneemt, mis je actualiteit en daardoor urgentie.”

Fons van Westeloo vindt De Leeuw een ‘ongelooflijk talent’ die zich met elk detail van een programma bemoeit. Produceren en zelf programma’s maken kan bijna niet samengaan. “John de Mol en Joop van den Ende stegen tot grote hoogte als producent, omdat ze op de werkvloer stonden en in de montagekamer kwamen. Als je alles tegelijk doet, krijg je slappe compromissen.”

EVA-directeur Bán geeft aan dat de producent de laatste maanden bewust in de luwte aan een beperkt aantal projecten werkt. “Paul de Leeuw concentreert zich vooral op de Madiwodovrijdagshow, die nog volop in ontwikkeling is”. Volgens Bán zijn de geruchten over een overname door Talpa niet waar. “Dat klopt niet, maar er zijn wel gesprekken gevoerd over samenwerking.”

Bron: Mediajournaal

Terug naar overzicht