EO start campagne voor behoud geloofsprogramma’s
Vrijdag 27 juli 2018

EO start campagne voor behoud geloofsprogramma’s

Vanwege de dreigende bezuinigingen roept EO-directeur Arjan Lock mensen op om lid te worden van de Evangelische Omroep. In een tv-spotje doet hij een appèl op mensen om ervoor te zorgen dat EO-programma’s niet verdwijnen.

De spot is op social media en vanaf maandag 30 juli in Ster-tijd te zien op NPO 1 en 2. Onlangs maakte de NPO bekend dat de organisatie flink gaat snijden in de geloofsprogramma’s van de EO. Het budget daarvoor daalt ten opzichte van vorig jaar met tweederde. Over de achtergrond daarvan vertelde Arjan Lock onlangs: “De NPO vindt dat er bovenmatig veel programma’s zijn over levensbeschouwing en religie,” vertelt Lock. “Maar dat is absolute onzin en het laat zien dat dit besluit vanuit een verkeerd sentiment genomen is. Verder doet het geen recht aan een missionair gedreven omroep als de EO. Ik wil er daarom alles aan doen om te laten zien dat levensbeschouwing van groot belang is.”

Mensen die hun steun voor EO- programma’s willen uitspreken, kunnen voor het actietarief van 10 euro lid worden. “Al jarenlang kunt u erop rekenen dat wij dé programma’s maken over leven en geloof,” aldus Lock in de spot. “Verhalen die er echt toe doen, of je nu gelovig bent of niet. Juist die programma’s worden het hardst getroffen door de bezuinigingen. Vindt u – samen met ons – dat deze programma’s niet mogen verdwijnen? Help dan nu mee en word lid. Want we hebben elkaar nodig, juist nu het erop aankomt.”

Op de vraag of lid worden van een omroep nog wel van deze tijd is, antwoordt EO-woordvoerder Cornelis Vlot in het AD: “Vergeet niet dat momenteel nog altijd ruim 3 miljoen mensen omroeplid zijn. Ook wij krijgen al veel steun, maar hoe meer draagvlak, hoe groter de zeggingskracht en sterker het signaal. De campagne is bittere noodzaak, omdat de NPO disproportioneel bezuinigt op levensbeschouwelijke titels van de EO. Dit doen we dus niet voor de lol. Wij voelen ons echt genoodzaakt deze stap te zetten.”

De omroep laat in het AD ook weten juridische stappen te ondernemen zodra de NPO zijn plannen formeel maakt. Naar verwachting gebeurt dit volgende maand. Na de zomer wordt over de mediabegroting ook gedebatteerd in de Tweede Kamer. De aanstaande campagnespots worden volgens de EO betaald uit reeds bestaande omroepbudgetten voor marketing en communicatie.

Bron: EO/AD/BM

Bericht delen