Dutch Media Week in Beeld & Geluid
vrijdag 2 september 2022

Dutch Media Week in Beeld & Geluid

De zevende editie van Dutch Media Week vindt dit jaar plaats van 3 tot en met 9 oktober, grotendeels in Beeld & Geluid, en heeft als thema ON/OFF. Op maandag staat innovatie centraal, op dinsdag de business, woensdag is gewijd aan talent en onderwijs, donderdag worden games uitgebreid belicht en vrijdag is bestemd voor de journalistiek. In het weekend gaan alle Hilversumse deuren weer open voor het grote publiek tijdens de zogeheten Xperience Days.

Tijdens de innovatiedag op 3 oktober wordt in Beeld & Geluid onder andere een (gratis) Media Expoplein ingericht, waar circa twintig bedrijven hun baanbrekende producten en services tonen. Daarnaast is ook een zaalprogramma te volgen met lezingen van belangrijke nationale en internationale sprekers, zoals medisch bioloog en praktisch filosoof dr. Ellen ter Gast, Jamie Allen van NVIDEA, Carlo van Lienden en iemand van Meta. De ochtend wordt afgesloten met een paneldiscussie met vertegenwoordigers van toonaangevende mediabedrijven zoals NPO (Egon Verharen), RTL, FD (Lara Ankersmit) en Talpa (Arno Otto).

In de middag gaat het zaalprogramma verder met diverse bedrijven die in keynotes van een half uur alles vertellen over hun laatste innovaties. Onder andere Planet X, Amberscript, Kijkwijzer, Medialab, Broadcast Rental en Splashtop zullen daaraan meewerken. Parallel verzorgt NPO Innovatie een uitgebreid programma met diverse showcases en Victor Knaap (MediaMonks) sluit de middag plenair af met een Q&A onder leiding van George Freriks.

Vakbroedersavond
Van 19.30 tot 23.00 uur wordt op maandag ook weer de befaamde Vakbroedersavond georganiseerd. Eduard Huis in ’t Veld riep vakgenoten op hun leukste, slechtste, grappigste of meest spraakmakende tv-fragment te delen die samen met Rob Kamphues worden besproken.

Op dinsdag 4 oktober (Business Day) wordt samen met Media Perspectives in verschillende talkshows en sessies de zakelijke kant van de media-industrie belicht. Zo leer je wat er komt kijken bij het opzetten van een succesvol tv-format, wordt geschetst hoe van het Media Park een bruisende creatieve campus wordt gemaakt en is er een nieuwe editie van het Cross Media Café.

Onder druk van de grote internationale techbedrijven is een internet ontstaan waar gebruikers niet weten wat er gebeurt met de data zij achterlaten na het consumeren van media. Wat is daarop het antwoord van de Nederlandse mediasector? Hoe brengen we de data terug bij de gebruiker? Hoe organiseren we privacy by design, de bestrijding van fake news en duiding van fake content? De Nederlandse mediabedrijven nemen het voortouw in het zoeken naar een oplossing.

En welke ondernemers zien mogelijkheden die niemand anders ziet? In het tweede deel van het Cross Media Café vertellen drie succesvolle ondernemers over hun activiteiten, plannen en visie op het veranderende medialandschap.

DMW

Talent Day
Op woensdag 5 oktober organiseren Mediastages en BMYoung een bomvol programma voor studenten en jonge mediaprofessionals. Zo vinden weer live matchmakingsessies plaats tussen aansprekende mediabedrijven en stagezoekende studenten, aanstormende talenten en jonge professionals. Studenten gaan bovendien in groepen langs bij bedrijven op het Media Park om een kijkje achter de schermen te nemen, ter oriëntatie op een mogelijke toekomstige werkplek.

Aansluitend is er opnieuw de BMYoung Creative Cup, waar studenten en jonge mediamakers de kans krijgen om hun idee voor een televisieformat, YouTube-serie, podcast, radioshow of andere mediaproductie te pitchen aan de grootste mediabazen van Nederland. De jury bestaat dit jaar uit niemand minder dan Peter van der Vorst (RTL), Suzanne Kunzeler (BNNVARA), Paul Römer (Talpa Network), Mascha van Erven (Disney+) en Jacomien Nijhof (Amazon Prime Video).

Voor het eerst vindt het Dutch
Media Week Award Dinner plaats

Gedurende de dag organiseert Beeld & Geluid ook het Remix Fest, een studium generale voor studieleiders en studenten van film- en kunstacademies. Remix Fest geeft praktische inzichten, inspirerende voorbeelden en onderzoekende vergezichten. De dag bestaat uit onder meer colleges, workshops, exposities van werk van studenten en pitches. Auteursrecht, research, data stories en veel voorbeelden, alles komt aan bod. Tussen 17.30 en 22.00 uur is het vervolgens de beurt aan het eerste Dutch Media Week Award Dinner. Een gezellige avond en ideale netwerkmogelijkheid, waar onder leiding van Helen Meijer een juryprijs wordt uitgereikt aan de meest impactvolle mediamaker van het afgelopen jaar. De jury bestaat uit radiopresentator, verslaggever en documentairemaker Mischa Blok, hoogleraar Mediastudies Mark Deuze en Len Maessen, redacteur met een specialisme in tech, games, tv en film.

Game Day
Samen met Control en de Dutch Game Association organiseert Dutch Media Week op 6 oktober de eerste editie van de Dutch Game Day. Een dag die geheel in het teken staat van de Nederlandse game-industrie, met onder andere een centrale expo waar bedrijven hun games en producten kunnen showcasen, of op zoek kunnen naar klanten, partners, werknemers of stagiairs. Verder host DGA-voorzitter Derk de Geus enkele live podcast-uitzendingen. Daarin gaan experts dieper in op actuele onderwerpen in de industrie. ‘s Avonds is er de feestelijke uitreiking van de Dutch Game Awards.

Journalism Day
Vrijdag 7 oktober staat in het teken van de journalistiek, met als centraal thema: hooggeëerd publiek. De dag wordt geleid door journalist Ernst-Jan Pfauth, voorheen De Correspondent, nu onder andere mediacolumnist NRC en presentator van POM, een podcast over media, cultuur, technologie en ondernemen. Er worden aannames getackeld, ingespeeld op geuite behoeftes en over de grens gekeken om te leren van collega’s. Hoe gaan zij om met publiek? Je krijgt de mogelijkheid zélf te kijken en te onderzoeken wat jij nodig hebt om beter te worden in je vak.

Bovendien vindt tussen 10.00 en 16.00 de vijfde editie van de MOJO conference plaats in De Vorstin in Hilversum. Hoe maak je een goed verhaal en film je dit vervolgens met je telefoon? Je leert hier over Transmedia Storytelling, XR technologie, NFT, Metaverse, podcasts en nog veel meer. Ruud van Gessel is weer verantwoordelijk voor de invulling.

Kijk op www.dutchmediaweek.nl voor het actuele programma en meld je aan.

Diverse activiteiten
Tijdens Dutch Media Week vindt dagelijks ook de talkshow Social Hour plaats, verzorgd door RauwCC. Hier worden de trending topics op het gebied van sociale en digitale media besproken. Diverse omroepen verzorgen talkshows, zoals Omroep Zwart, maar er zijn ook talkshows over games. Elke dag wordt afgesloten met het Dutch Media Week Café (16.00 – 20.00). Daar volgt je eerst een korte kennissessie en aansluitend is er een borrel. Op vrijdag 7 oktober is er een XXL Dutch Media Week Café in de vorm van de Worst & Whiskey Borrel.

Nieuw dit jaar zijn de Dutch Media Week Xperience Days, het speciale weekendprogramma waarbij het grote publiek een kijkje mag nemen achter de schermen van het Media Park. Zaterdag 8 en zondag 9 oktober gooien talloze mediabedrijven hun deuren open, van omroep tot producent en van decorbouwer tot technisch facilitair bedrijf. Zo kan een kijkje worden genomen bij onder andere Omroep MAX, Viaplay, NPO, NEP en EMG.

Dutch Media Week

Recordpoging podcasts maken
Tijdens Dutch Media Week staan een week lang alle vormen van media centraal: van radio en tv tot games en social media. Een nog relatief nieuw medium dat de laatste jaren enorm in populariteit is toegenomen, is de podcast.

Dit medium wordt uitgebreid in de spotlights gezet door middel van een recordpoging podcast maken waarbij, met de hulp van bekende en onbekende podcasters, in totaal zo’n tweehonderd uur onafgebroken podcasts worden gemaakt. De recordpoging begint op zaterdagochtend 1 oktober en wordt afgesloten door cabaretier en schrijver Vincent Bijlo op zondagmiddag 9 oktober. De podcasts die worden opgenomen tijdens de recordpoging zijn gratis bij te wonen en vinden plaats op diverse bijzondere locaties binnen Hilversum.

Tot degenen die meedoen, behoren Bastiaan Meijer van de PodBast, de Lesbische Liga Podcast, VINK, Televisië, Content Wars, televisiekenners Ron Vergouwen en Bjorn Bouwens met hun podcast Daar bleef je voor thuis!, Bert Kranenbarg met zijn podcast RadioReuzen en de Boer Zoekt Podcast over het populaire tv-programma Boer Zoekt Vrouw. Vincent Bijlo is op de eerste dag te horen met een podcast over de geschiedenis van podcast maken en zal de recordpoging (hopelijk succesvol) afsluiten op 9 oktober.

Dutch Media Week biedt elk jaar veel ruimte aan jong mediatalent en zo ook tijdens de recordpoging podcast maken. Zowel doorgewinterde veteranen als podcasters in spé die hun skills willen laten zien en een uitzending van minimaal dertig minuten kunnen produceren, kunnen zich opgeven via de website van Dutch Media Week. Na een selectie maken zij vervolgens kans op hun eigen timeslot tijdens de recordpoging podcast maken.

Bron: BM
Foto’s: Dutch Media Week

Bericht delen