Dutch Media Week: Bubbel vol beeld- en geluidbepalers
donderdag 9 september 2021

Dutch Media Week: Bubbel vol beeld- en geluidbepalers

De grenzen tussen online en offline vervagen, een grote hoeveelheid informatie stormt dagelijks op ons af, fake news is niet altijd meer van de waarheid te onderscheiden en innovaties schieten als paddenstoelen uit de grond. Welke rol spelen media in ons dagelijks leven en hoe gaan wij daar als mens bewust mee om? Dutch Media Week 2021 zwengelt de discussie rond deze vragen aan onder het thema Be Humane. BM belicht enkele (nieuwe) programmaonderdelen.

Van 30 september tot en met 10 oktober vinden met name in en rond Beeld en Geluid in Hilversum diverse talkshows en radioprogramma’s plaats, die aansluiten op dit centrale thema. Programmamanager Herman Dummer: “In de hele coronaperiode werd eens en te meer duidelijk dat menselijkheid de wereld overeind houdt. We staan voor de uitdaging om ons gedrag te veranderen en ons anders tot elkaar te verhouden. Boosheid en polarisatie groeien, maar ook de behoefte om de boel bij elkaar te houden en nieuwe rituelen te bedenken. Welke rol spelen media daarin?”

Dutch Media Week

De editie van vorig jaar, toen Dutch Media Week zich vanwege de coronapandemie geheel online afspeelde, heeft Dummer geleerd dat “daar ook voordelen aan zitten. Enerzijds vanwege de longtail en anderzijds dat je op een gemakkelijkere manier een groter en ook internationaal publiek kunt aanspreken. Ik verwacht dat er altijd een flinke online component in zal blijven zitten, maar we beseffen ook dat fysiek bij elkaar komen echt meerwaarde heeft. Het uitgangspunt is nu dat we onze eigen bubbel gaan bouwen, met testen voor toegang, om tien dagen lang zoveel mogelijk mensen over de vloer te kunnen krijgen.”

Beeld en Geluid Den Haag
Dutch Media Week is (afhankelijk van de dan geldende maatregelen) dus deels live en deels online te volgen. Op 30 september wordt het Haagse programma geopend door een gesprek met parlementair fotografen Bart Maat en Freek van den Bergh, waarin de invloed van hun foto’s op de politiek en op de algemene beeldvorming wordt besproken. Daarnaast organiseert Beeld en Geluid Den Haag een filmprogramma, een ‘Polarisatie Parade’, diverse workshops voor het onderwijs, een talkshow over het onderwerp zeventig jaar televisiejournalistiek en een outdoor fototentoonstelling. Beeld en Geluid Den Haag werkt voor Dutch Media Week nauw samen met PIP Den Haag, dat dit jaar voor het eerst ‘ZEND: The Hague Media Festival’ organiseert.

Na een succesvolle eerste samenwerking in 2020 gaat ook Social Media Week Holland (#SMWNL) officieel verder onder de vlag van Dutch Media Week. #SMWNL houdt daarmee op te bestaan. Op deze manier wordt social, als onmisbaar onderdeel van het huidige medialandschap, bestendigd als onderwerp in de programmering. Oprichter van #SMWNL, Maarten Reijgersberg, zal een vijftal talkshows over social media vanuit Beeld en Geluid Hilversum hosten en zijn collega Dennis de Winter, social media-expert bij RauwCC, een vijftal webcasts over social media vanuit de studio van het ‘Rotterdamste’ communicatiebureau.

Dutch Game Awards
Ook terug van weggeweest, maar nieuw tijdens Dutch Media Week: de Dutch Game Awards, de prestigieuze prijzenshow voor de Nederlandse game-industrie. Op 7 oktober vindt die plaats in Beeld en Geluid. Dit jaar blaast de Dutch Games Association (DGA) de show, in samenwerking met een team vrijwilligers uit de Nederlandse game-industrie, nieuw leven in met de organisatie van de elfde editie tijdens Dutch Media Week.

Martine Spaans

In verband met de coronamaatregelen is gekozen voor een hybride opzet, waarbij plaats is voor genodigden op locatie en daarnaast een gratis livestream wordt aangeboden. Projectmanager Martine Spaans (foto): “Er wordt een online netwerkomgeving gecreëerd waarin je door een soort game loopt en met allerlei mensen kunt praten. In die game worden digitale schermen opgehangen waar mensen dan de livestream kunnen zien; en die is natuurlijk ook te volgen via bijvoorbeeld YouTube of Twitch. Er zijn bijna vijftig games ingeschreven, waar ik zeer tevreden over ben. Dat heeft onze verwachtingen eigenlijk overtroffen.”

Belangrijk
“Voor de presentatie van het evenement hebben we even gedacht aan een bekende Nederlander, maar de vaderlandse gamewereld is ‘ons kent ons’ en dan zou het toch wel een flater zijn als de CEO van een grote studio het podium betreedt en de host vraagt: maak je ook games?”, vervolgt Spaans lachend. “Ik ga het daarom zelf presenteren, samen met Adriaan de Jong. Als alles goed gaat en het bevalt de betrokken partijen, dan hoop ik dat we dit nog lang samen kunnen doen.”

“Zelfs tijdens een
pandemie blijft de
game-industrie productief”

Inmiddels zijn de nominaties bekend, drie per categorie. Derk de Geus, voorzitter DGA: “De prijzen zijn belangrijk voor alle Nederlandse game developers en een prachtig moment om de beste producties van de Nederlandse industrie te laten zien aan binnen- en buitenland. Zelfs tijdens een pandemie blijft de game-industrie productief; er zijn de afgelopen tijd veel noemenswaardige spellen op de markt gekomen.” Naast de bekende categorieën ‘Best Game’, ‘Best Art’ en ‘Best Student Game’ zijn er dit jaar ook nieuwe awards: ‘Best Debut Game’ voor nieuwe studio’s en ‘Best Inclusion’ voor het initiatief of de persoon die een significante impact heeft gemaakt voor inclusiviteit binnen de Nederlandse game-industrie. Het complete overzicht en alle informatie over de prijsuitreiking op 7 oktober is te vinden op dutchgameawards.nl.

Sound Summit
Eveneens nieuw dit jaar tijdens Dutch Media Week: de Sound Summit. Want zoals de projectmanager van dit evenement, Sietske van Weerden van partner Bureau Audio Zaken, constateert: “Geluid, of toegepast geluid, is altijd het ondergeschoven kindje, letterlijk en figuurlijk. Terwijl het een heel essentieel onderdeel vormt van een productie, dus het is weleens goed om uit die bescheiden rol te stappen en de schijnwerpers er vol op te zetten.”

soundsummit2

Wat de Sound Summit volgens haar uniek maakt, is dat alle disciplines uit het audiovak op 6 oktober in De Vorstin in Hilversum worden verenigd. “Het gaat niet alleen over techniek, maar ook podcastmakers, sounddesigners, componisten, regisseurs, tv- en filmmakers, et cetera komen samen en delen kennis met elkaar. Dat gebeurt eigenlijk nooit. Ik hoop daarom van harte dat dit evenement jaarlijks terugkeert en ook gaat leiden tot een online community, zodat al die mensen met elkaar in verbinding blijven.”

De Sound Summit biedt bovendien jonge sounddesigners de kans hun werk te laten zien en horen en er worden diverse workshops georganiseerd zoals ‘direct samenwerken met een orkest’, ‘het effect van goed soundlogo’ en ‘8D sounddesign’. “Ik maak al 25 jaar radio en ben steeds weer blij dat ik twee hele goede oren heb. Ik kan oprecht genieten van een mooie mix, verrassende effecten of bijzondere geluidsmontages. Daarom verheugen mijn oren en ik ons enorm op de Sound Summit”, aldus dagvoorzitter Astrid de Jong, die begin dit jaar de Nachtwacht Award won.

Randy Thom
De eerste gast op 6 oktober is alvast een bijzondere: de Amerikaanse sounddesigner Randy Thom, die zijn hoorbare handtekening zette onder een imposante rij fameuze Hollywoodfilms. Wegens corona is hij helaas niet fysiek aanwezig, maar dat geldt wel voor de andere sprekers, onder wie Rebecca Schaefer, Arnoud Traa, Peter Rim Kroon, André Heuvelman, Martijn Schimmer, Marijn Rozemond en Harry de Wit. Onderwerpen die zoal ter sprake komen: de psychologie van geluid, ontwerpen voor VR en AR, hoe krijg je het perfecte stadiongeluid (zonder publiek) of de lach, hermontages, wat is de beste microfoon, de do’s en don’ts van soundbranding, welke taal hebben we nodig audio te beschrijven, kijken doe je met je oren en sounddesign ontleed.

“Geluid, of toegepast geluid,
is altijd het ondergeschoven
kindje, letterlijk en figuurlijk”

Honderdste Cross Media Café
Het begon allemaal in 2005. In een klein zaaltje, voor een groep van zo’n twintig geïnteresseerden, met twee sprekers en vaste presentator/samensteller Monique van Dusseldorp: het eerste Cross Media Café. Op 5 oktober vindt de honderdste editie plaats in Beeld en Geluid en dat is uiteraard reden voor een feestje. Er wordt teruggeblikt op de trends van toen en vooruit gekeken naar nieuwe ontwikkelingen, waarna een gezellige borrel volgt. Ter gelegenheid van deze jubileumeditie heeft Beeld en Geluid besloten alle Cross Media Cafés – op de eerste na zijn ze allemaal bewaard gebleven – op te nemen in zijn digitaal archief.

Monique

Monique van Dusseldorp (foto): “We zaten vanaf het begin hoog in de boom, met topmensen uit alle mediageledingen die graag hun verhaal wilden vertellen. Destijds keek de mediasector met verbazing en interesse naar wat er allemaal op internet gebeurde en hoe men daarmee om moest gaan. Daarna was er een golf van sociale mediaontwikkelingen en nu is met name technologie drijvend bij innovatie. Al die sectoren zijn volledig met elkaar verweven geraakt, dat springt er wel uit. Het Cross Media Café is ook geëvalueerd van een parade van ondernemende media start-ups – wat heb je gedaan, hoe werkt het, wat is het resultaat? – naar meer diepgang en langetermijnprojecten, bijvoorbeeld op het terrein van kunstmatige intelligentie. We doen het qua mediatech in Nederland op tal van terreinen erg goed.”

BMYoung Creative Cup
Ook BM fungeert weer als partner tijdens Dutch Media Week, met name op woensdag 6 oktober tijdens de zogeheten Talent Day. Zo wordt opnieuw de BMYoung Creative Cup georganiseerd. (Media)studenten of jonge mediamakers op persoonlijke titel mogen hun idee voor een televisieformat, YouTube-serie, podcast, radioshow of andere mediaproductie pitchen aan een zeer deskundige jury. Die bestaat net als vorig jaar uit de bazen van de drie grote televisiezendergroepen: Peter van der Vorst (RTL) , Frans Klein (NPO) en Paul Römer (Talpa Network).

Jury

De winnaar ontvangt de BMYoung Creative Cup-trofee en ziet vroeg of laat misschien wel zijn of haar idee gerealiseerd worden. Ook profiteren van deze unieke kans? Stuur dan snel een e-mail naar creativecup@fcklap.nl en je krijgt alle benodigde informatie toegestuurd.

Mediatalent van het Jaar
Voor de derde keer zal op 6 oktober een jonge mediamaker tot BMYoung Mediatalent van het Jaar worden gekroond. De criteria: het talent kan zowel achter als voor de schermen actief zijn en is niet ouder dan dertig jaar. Hij of zij heeft bewezen verschil te kunnen maken door uniek te zijn in aanpak, uitvoering of resultaat, laat elke dag zien een grote toekomst te hebben in de mediawereld, durft anders (vernieuwend, innovatief) te denken en verdient het om, niet alleen onder naaste collega’s maar ook onder vakgenoten, bekend te worden. Wie treedt in de voetsporen van Niels Lodeweges (EndemolShine), de eerste winnaar, en Alain Dikken (NEP) die vorig jaar de titel pakte? Suggesties met uitgebreide motivatie mogen naar mediatalent@fcklap.nl

Meer informatie over het complete programma: dutchmediaweek.nl.

Bron: BM
Foto’s: DGA, Oscar Timmers, Julie Blik

Bericht delen