Article header image

Digitale pakketten Ziggo minder in trek

Het aantal digitale-tv klanten bij kabelaar Ziggo dat extra digitale pakketten afnam daalde in het vierde kwartaal, zowel relatief als absoluut gezien. Dit heeft de website Digitalekabeltevisie.nl gemeld. In september 2011 hadden nog 944.000 klanten een of meer extra (betaalde) digitale zenderpakketten, eind van 2011 was dat afgenomen tot 940.000. Dat is 43,7 procent van de digitale klanten.

De daling is opmerkelijk omdat er in voorgaande jaren in het winterseizoen juist sprake was van een toename van het aantal verkochte extra zenderpakketten. Ziggo geeft zelf als verklaring dat er in augustus een promotieactie was voor Eredivisie Live met een gratis proefperiode van twee maanden. Dat zou 47.000 nieuwe klanten opgeleverd hebben in Q3, maar een deel van die klanten heeft na afloop van de gratis periode in het vierde kwartaal weer opgezegd.

Verder heeft Ziggo in het derde kwartaal de pakketten-indeling aangepast. Het HD-pakket is opgeheven (de HD-zenders zijn nu standaard of zitten in het TV Plus of TV Extra pakket). De thema-pakketten (zoals nieuws, muziek) van € 3,95 per maand zijn verdwenen, en die abonnees hebben nu automatisch het Plus (€ 8 per maand bovenop het basisabonnement) of Extra pakket (€ 12,00 per maand bovenop het basisabonnement) gekregen. Wie naar een duurder pakket is overgegaan betaalde de eerste drie maanden nog het oude bedrag, dus een eventuele prijsverhoging werd voor klanten pas merkbaar in het vierde kwartaal. Dat zou ook gevolgen kunnen hebben voor het aantal afgenomen extra zenderpakketten.

Bron: Digitalekabeltelevisie.nl/Mediamagazine

Bericht delen