Coureur dokt voor Dakar-tv
Bij de televisie-uitzendingen van RTL GP over de Dakar Rally is onafhankelijke journalistiek ver te zoeken. Dat zegt mediahistoricus Huub Wijfjes naar aanleiding van onderzoek van Sp!ts. Daaruit blijkt dat coureurs zendtijd kunnen kopen om in de uitzending in beeld te komen.
“Dat gaat veel en veel te ver,” vindt Wijfjes, die zich afvraagt wat het Commissariaat voor de Media hiervan vindt. Per minuut vraagt RTL volgens coureurs 1.500 euro. Wie voortijdig uitvalt, is dit geld bovendien kwijt.
In het deelnemersveld van Dakar lijkt niemand er van op te kijken. “Dat is nu eenmaal de macht van de media hè,” zegt vastgoedondernemer Evert Kroon, die ook dit jaar weer op de motor mee had gereden in Dakar, als hij niet geblesseerd was geweest. Elk jaar koopt hij een aantal minuten zendtijd in. “Het hoort erbij. Je wilt toch op televisie om te laten zien dat je er bent en om de sponsors in beeld te brengen.”
Bron: Spitsnieuws/Broadcast Magazine