Article header image

Conference for the Curious: de toekomst van storytelling

Het programma van de VPRO Medialab conferentie op 30 maart in Eindhoven is rond. Hoe vertel je een verhaal met geur? Hoe spreek je met een bestaand gevestigd merk ook millennials aan? Hoe zet je devices in bij location based storytelling? Op deze vragen en meer gaan ruim 300 nieuwsgierige bezoekers samen met een twintigtal mediamakers een antwoord vinden tijdens Conference for the Curious.

Deze dag maakt onderdeel uit van de tweedaagse Conference for the Curious op STRP Biënnale, waarvan het programma op 29 maart door STRP is samengesteld. Op donderdag 30 maart neemt VPRO Medialab het stokje over en verkent met journalisten, kunstenaars, wetenschappers, programmamakers en innovatie-experts de toekomst van media en storytelling in een conferentieprogramma vol e-culture pioniers en radicale media vernieuwers.

Basis van het programma is het Meet the Makers-format. Bezoekers kiezen uit 18 tafels met 18 radicale mediavernieuwers om bij aan te schuiven en ideeën uit te wisselen. Zo kunnen ze praten met kunstenaar Floris Kaayk, die via slimme online storytelling The Modular Body creëerde. Aan de tafel van maker Ersin Han Ersin van Marshmallow Laser Feast kan dieper worden ingegaan op immersive storytelling: hoe dompel je mensen onder in een verhaal? Richard Vijgen (Whitepots VR) laat zien hoe hij big stories in big data vindt en met Jeroen Pen van Brandpunt+, het online zusje van Brandpunt, kunnen bezoekers onderzoeken hoe nieuwe doelgroepen als millennials te bereiken. Steye Hallema (Smartphone Orchestra) duikt in location based storytelling en het collectief Polymorf experimenteert met geur om een verhaal te vertellen.

De conferentie trapt af met een keynote van storyteller en cultureel hacker Lance Weiler. Deze New Yorker ziet de toekomst van verhalen vertellen in het mixen van film, tv, games, kunst, data en code. De uit Nigeria afkomstige futurist en e-culture pionier Aina Abiodun gids de bezoekers door de snel veranderende wereld van media. Ze is oprichter van StoryCode, de eerste en grootste transmedia community.

Voor een actieve verdieping kunnen bezoekers kiezen uit twee workshops. In één daarvan leren de deelnemers van AR/VR-kunstenaar Sander Veenhof alle creatieve en technische ins en outs van de HoloLens, een Virtual Reality-bril extraordinair. Bezoekers die graag een verhaal willen vertellen, maar niet goed weten hoe en waar te beginnen, kunnen de workshop Storyteling volgen. VPRO’s Kees Brouwer (o.a. Tegenlicht en Holland Doc) helpt bij het kiezen van het juiste format, platform en invalshoek.

Bezoekers die een concept of plan hebben voor bijvoorbeeld een gedurfd scenario, een concept voor een baanbrekende AR productie of een plan voor een crossmediale game en willen checken of dit idee levensvatbaar is qua funding, kunnen hun idee pitchen. Een panel van zes professionals werkzaam bij grote fondsen, het bedrijfsleven en de omroepwereld geeft direct feedback op inhoud, mogelijke partnerschappen en financiële haalbaarheid.

De conferentie vindt plaats op 30 maart van 9.30 uur tot 18.00 uur in het Klokgebouw in Eindhoven. Voertaal is Engels. Tickets kosten € 50, voor studenten € 25. Kijk voor hier meer informatie over het programma en kaartverkoop.

Bron: VPRO/BM

Bericht delen