dinsdag 16 januari 2018

Carlo’s TV Café & Voetbal Inside op afstand ‘bediend’

DutchView Infostrada lanceerde eerder dit jaar met Cloud Production een volledig op IP gebaseerd meercamera registratieplatform. Afgelopen zondag had het RTL-programma Carlo’s TV Café een primeur: het werd niet in de studio geregistreerd, maar op afstand bediend. DutchView Infostrada bouwde hiervoor centrale regie-, audio- en shading suites op het Media Park in Hilversum.

In het huidige, traditionele productieproces worden grote studio’s en regiewagens ingericht op maximale productiecapaciteit, terwijl vaak maar een relatief klein percentage van de capaciteit is vereist. Daarnaast zijn veel producties door onder meer ingewikkelde logistiek, hoge parkeerkosten en lange op- en afbouwtijden financieel niet langer haalbaar. DutchView Infostrada ontwikkelde Cloud Production om gecentraliseerde resources te delen, efficiënt in te zetten en duurzaam te produceren. De techniek en bemanning kunnen op deze manier gedurende de dag voor meerdere producties worden ingezet.

De studio(locatie) en alle essentiële onderdelen van Cloud Production zijn door IP netwerkverbindingen aan elkaar geknoopt. Deze verbindingen lopen via het glasvezelnetwerk van DutchView Infostrada naar het eigen datacenter, waar alle techniek veilig staat opgesteld. Vanuit de nieuwe Cloud Production suites is er volledige regie over het productieproces. De regisseur kan, afhankelijk van het type productie, de regie vanaf een ruimte vlakbij de opnamelocatie verzorgen of vanuit één van de nieuwe centrale regie-, audio- en shading-suites.

Mark de Vink, Business Manager bij RTL Nederland Productions: “Het was even spannend om de eerste RTL-show live de cloud in te zien gaan, maar het was een groot succes. Ook Voetbal Inside is vlekkeloos verlopen! Cloud Production is efficiënter dan welke andere oplossing ook. Alleen de middelen die strikt noodzakelijk zijn, worden ingezet en alleen voor de tijdsduur van de opname. Door de gecentraliseerde resources hebben wij op locatie aanzienlijk minder crew nodig, waardoor onder meer reis- en verblijfkosten sterk worden gereduceerd. Cloud Production biedt de flexibiliteit om delen van de regie zoals de regiepositie, audio, beeld en EVS operator naar behoefte op de studiolocatie in te zetten.”

“Ik vond het bijzonder om de eerste regisseur ter wereld te zijn die zijn programma vanuit de cloud aanstuurt – en wat mij betreft zeker voor herhaling vatbaar”, zegt Gerben van den Hoven, freelance regisseur in opdracht van RTL. “De regieruimte is rustig en heeft een goede akoestiek, dat merken de mensen op de vloer ook. Bovendien zit je minder dicht op elkaar dan in een wagen. Het feit dat collega’s en crewmembers kunnen meekijken van achter de glazen wand, of zachtjes binnen kunnen stappen zonder een straal licht en veel geluid mee te nemen, zorgt voor een beter gevoel van saamhorigheid. Ook de techniek werkt perfect. Er is duidelijk goed over nagedacht. Complimenten aan iedereen, knap dat DutchView Infostrada dit heeft mogelijk gemaakt. Het is weer een nieuw stapje in efficiënter werken!”

“Ik ben er trots op dat RTL zoveel vertrouwen in ons heeft dat zij dit nieuwe fenomeen Cloud Production met ons heeft omarmd – en bovendien de wereldwijde primeur heeft!”, aldus Peter Bruggink, CTO DutchView Infostrada. “Waar veel media- en broadcastbedrijven bezig zijn met remote production en video over IP, slaan wij een brug naar een cloud platform waar resources on demand beschikbaar zijn. Het fundament van Cloud Production is al bewezen en is gesteund op jarenlange ervaring: onze technische infrastructuur waarop al sinds 2006 ons Cloud video montage platform en ons LiveCenter gebaseerd is. De basis bestaat onder meer uit onze eigen datacenters en ons eigen uptime darkfiber glasvezelnetwerk. De hele infrastructuur wordt bovendien continu actief bewaakt en ondersteund door een 24/7 bemande servicedesk. Dit maakt ook de basis van een nieuwe technologie als Cloud Production zeer stabiel. Ik ben enorm trots op deze wereldwijde primeur!”

Bron: DutchView Infostrada/Broadcast Magazine

Bericht delen