Article header image

BVN houdt Nederlanders in het buitenland op de hoogte

De behoefte aan informatie over de Nederlandse situatie rond de coronacrisis is ook bij Nederlanders in het buitenland groot. Het aantal kijkers naar BVN (Beste van Vlaanderen en Nederland) is de afgelopen weken flink toegenomen. Het BVN-team heeft alle zeilen bijgezet bij om de kijkers in het buitenland te informeren over wat er zich afspeelt in Nederland en België.

BVN biedt dagelijks wereldwijd via satelliet en online een belangrijke selectie van programma’s van de Nederlandse en Vlaamse publieke omroep. Het BVN-team merkt dat kijkers nu veel behoefte hebben aan binding met hun thuisland en dat zij willen weten hoe de situatie bij hun familie en vrienden is. “Ik ben bijzonder trots dat we dit tijdens deze crisis met een klein maar betrokken team dagelijks weten te realiseren”, zegt BVN-netmanager René van Baaren. “Net als naar de andere NPO-zenders, kijken nu ook naar BVN veel meer mensen dan gebruikelijk.”

BVN volgt de aangepaste programmering van de NPO zoveel mogelijk. Zo worden de (extra) afleveringen van het NOS Journaal en nieuwsprogramma’s als EenVandaag (AVROTROS), Nieuwsuur (NOS/NTR) en de talkshow Op1 (WNL/MAX/EO/BNNVARA) via BVN uitgezonden. De doelgroep van BVN bestaat uit bijna 2 miljoen mensen; ruim 1 miljoen Nederlanders en zo’n 600.000 Belgen die in het buitenland wonen. Reizigers die in het buitenland zijn gestrand, komen daar nog bovenop.

De BVN-programma’s zijn via satelliet, BVN.tv en de BVN-app te volgen. Kijkcijfers via satelliet zijn niet beschikbaar doordat BVN free to air uitzendt, maar Van Baaren zag het gebruik van de livestream de afgelopen weken met zeker 32 procent stijgen. Vooral de toespraken van de minister-president en koning Willem-Alexander werden massaal gevolgd.

Bron: NPO/BM

Bericht delen