Article header image

Broadcast Media Society over het ‘nieuwe kijken’

Vier vrouwelijke beslissers – Suzanne Kunzeler (NPO 3), Marijn Poeschmann (YouTube Benelux), Jossine Modderman (LINDA.tv) en Ilja Loeffen (OMG) – verzamelden zich in Amsterdam voor de Broadcast Media Society (BMS). Dit kwartet beeldbepalers boog zich over het thema ‘het nieuwe kijken’.

Ondanks een jetlag en veertig draaidagen voor haar nieuwe programma dwars door Amerika leidde talkshowdiva Eva Jinek deze BMS op haar eigen energieke wijze: voortvarend, vilein en niet gespeend van zelfspot. Toeval of niet, maar de Amsterdamse straat waar de vrouwelijk getinte BMS werd georganiseerd, luistert naar de naam Hannie Dankbaarpassage. En dankbaar was het zeker in de hippe Studio De Hallen, getuige interventies en vragen uit de zaal met opmerkelijk veel vrouwen.

Eva Jinek introduceerde het thema door terug te grijpen naar een eigen uitzending over ‘tien jaar YouTube’ en de immense populariteit van vijf creators, in publieksbereik opgeteld goed voor 750 miljoen views. “En daar zit ik dan in een grote studio met complete crew: 34.000 euro voor ‘n uurtje talkshow…” Om daar snel subtiel aan toe te voegen: “Nog één van de goedkoopste trouwens… Maar toen dacht ik wel: ‘Eef, wat zit je hier eigenlijk te doen?’ De reactie van YouTubers was: ‘Een goed gesprek kun je toch overal voeren? Ook in je eigen kamer met één camera.’ En ook mijn antwoord – ‘Een late night talkshow hosten is toch een droom?’ – veegde dat vijftal in koor van tafel: ‘Nee hoor, we willen niet op tv!’ Het moment waarop ik mij voor het eerst in mijn leven écht oud voelde.”

Het uitgebreide verslag van de Broadcast Media Society is te lezen in het mei/juninummer van Broadcast Magazine. Nog geen abonnee? Klik hier.
.
In bijgaande video-impressie alvast een voorproefje.

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen