Article header image

Brandbrief hoofdredacteuren voor Dekker

Hoofdredacteuren dringen er bij staatssecretaris Sander Dekker (Media) op aan de oneerlijke concurrentie door de publieke omroep te stoppen. Ze doelen daarmee op de voorgenomen plannen van de NPO de komende jaren vol in te zetten op digitale media, blijkt uit een brandbrief die 53 hoofdredacteuren en uitgevers aan de staatssecretaris hebben gestuurd.

”In de strijd om het publiek is de NOS met haar apps op smartphones en tablets bijna marktleider, zonder dat het aanbod zich onderscheidt van het nieuwsaanbod van private nieuwsorganisaties”, is in de brief te lezen. ”Dat roept de vraag op waar de grenzen van de publieke nieuwsvoorziening moeten liggen.”

Volgens de ondertekenaars zijn digitale platforms een belangrijk economisch fundament onder private nieuwsmedia. ”Gescheiden werelden van dagbladen, radio en televisie zijn opgegaan in het digitale domein, met rechtstreekse, harde concurrentie als gevolg.” Activiteiten die met belastinggeld worden betaald, moeten volgens de hoofdredacties ”toegevoegde – dus onderscheidende – publieke waarde bieden en mogen de markt niet verstoren”.

Ze pleiten dan ook voor een onafhankelijke concurrentietoets, die moet aantonen of de activiteiten die onder het publieke mediabestel vallen, hieraan voldoen. ”Nu u het publieke mediabestel hervormt, ligt de bal nog uitdrukkelijker bij u.”

Bron: ANP/Broadcast Magazine

Bericht delen