Boete voor Omroep MAX
Het Commissariaat voor de Media legt Omroep MAX een boete op van € 162.000,-. Omroep MAX krijgt deze boete omdat het Ahold in de gelegenheid heeft gesteld geld te verdienen aan Heel Holland Bakt-producten.
Tijdens het tweede seizoen van Heel Holland Bakt heeft Ahold een uitgebreide en exclusieve Heel Holland Bakt-productlijn op de markt gebracht. Daarmee heeft Ahold kunnen profiteren van het succes van een met publiek geld gefinancierd programma. Omroep MAX heeft dit mogelijk gemaakt door de merchandiserechten op het programma Heel Holland Bakt uit handen te geven. Daarmee heeft Omroep MAX het dienstbaarheidsverbod overtreden en om die reden wordt de omroep door het Commissariaat beboet.
Omroep MAX heeft een contract gesloten met BBCW (de commerciële tak van de BBC) ter verkrijging van een licentie op het format van het Engelse The Great British Bake Off, waarop het programma Heel Holland Bakt is gebaseerd. In dat contract was ook opgenomen dat Omroep MAX de merchandise rechten op het programma Heel Holland Bakt niet zou verkrijgen en dat Omroep MAX het merk en het logo van Heel Holland Bakt zou overdragen aan de BBC.
Met het tekenen van het contract deed Omroep MAX dus afstand van alle rechten op merchandise rondom Heel Holland Bakt. Ook was er in dat contract geen mogelijkheid opgenomen het contract te beëindigen als dit in strijd zou zijn met de Mediawet 2008.
Ahold heeft van BBCW de merchandiserechten verkregen over het programma Heel Holland Bakt. Ahold heeft, tegelijk met het uitzenden van het tweede seizoen van Heel Holland Bakt, een uitgebreide productlijn op de markt gebracht met Heel Holland Bakt-artikelen. Deze artikelen werden verkocht bij Albert Heijn en Bol.com. Zo heeft Ahold dus kunnen profiteren van het succes van Heel Holland Bakt.
Omroep MAX is een publieke omroep en wordt gefinancierd met overheidsgeld. Dit geld is bedoeld om de publieke mediataak, het uitzenden van programma’s, te financieren. Voor publieke omroepen geldt dat zij zich moeten houden aan het dienstbaarheidsverbod. Dit moet voorkomen dat commerciële partijen kunnen profiteren van en meelilften op het succes van programma’s van een publieke omroep.
De wetgever heeft de publieke omroepen daarom de plicht opgelegd om te voorkomen dat derden dankzij een programma van een publieke omroep een meer dan normale winst of ander concurrentievoordeel behalen.
In september vorig jaar uitte MAX-directeur Jan Slagter al zijn ongenoegen over de handelwijze van Albert Heijn. “Wij hebben hier niets mee te maken en we verdienen er ook niks aan. De BBC buit nu ons succes uit en daar baal ik van”, zei Slagter toen tegen De Telegraaf.
Omroep MAX gaat in beroep tegen de boete. “Desnoods tot aan de Raad van State”, aldus Slagter donderdagmorgen op NPO Radio 1.
Bron: CvdM/Broadcast Magazine