Bereik satelliet ASTRA 23.5° Oost nu 93 procent
Dankzij een groei naar 570.000 satelliethuishoudens kan inmiddels 93 procent van alle Nederlandse satelliethuishoudens zowel de ASTRA 19.2° als de ASTRA 23.5° positie ontvangen.
Dit blijkt uit SES Satellite Monitors, het marktonderzoek dat jaarlijks in meer dan 35 Europese landen plaatsvindt en voor Nederland is uitgevoerd door TNS NIPO.
ASTRA 23.5° Oost werd eind 2006 geïntroduceerd als nieuwe satellietpositie voor de Benelux, naast de bestaande ASTRA 19.2° Oost positie. Om de gelijktijdige ontvangst van beide posities mogelijk te maken via een kleine schotelantenne, werd de zogenaamde ASTRA DUO LNB (‘dubbele kop’) ontwikkeld. De snelle groei van het bereik van ASTRA 23.5° Oost is te danken aan de aanwezigheid van de regionale omroepen en het ruime HD-aanbod van CanalDigitaal, waaronder alle landelijke zenders en een brede keur aan thema- en premium-kanalen. Via de ASTRA 19.2° positie is een groot aanbod gratis HD-zenders te ontvangen, waaronder alle Duitse landelijke en regionale zenders.
SES Satellite Monitors laat tevens zien dat 420.000 Nederlandse huishoudens ASTRA-satellietontvangst gebruiken voor het kijken en luisteren naar Nederlandse zenders in camper, caravan of vakantiehuis. De groeiende populariteit van ASTRA-satellietontvangst voor recreatief gebruik heeft alles te maken met het grote aanbod aan HD-zenders. Dit verklaart tegelijkertijd de snelle afname van het aantal Digitenne-gebruikers onder caravan- en camperbezitters.
Bill Wijdeveld, Managing Director voor SES in de Benelux: “Voor liefhebbers van een breed en gevarieerd aanbod aan HD-zenders, thuis en op vakantie, blijft satellietontvangst veruit de aantrekkelijkste oplossing. Dankzij de continue uitbouw van onze satellietvloot kunnen wij – in tegenstelling tot andere infrastructuuraanbieders – flexibel capaciteit bijschakelen voor nieuwe HD-zenders. Dit biedt ons ook de ruimte om als eerste Nederlandse aanbieder met UltraHD uitzendingen van start te gaan. In dat opzicht is en blijft satelliet het ideale broadcast medium.”
Bron: SES/ASTRA Benelux