AVRO verdiende ruim een ton aan zoektocht Mary Poppins
De AVRO heeft met de zestien liveshows van Op Zoek naar Mary Poppins een bruto-opbrengst van 286.316,97 euro binnengehaald. De kosten voor de omroep waren 148.546,07 euro waardoor een netto resultaat van 137.770,90 overbleef, zo meldt het ministerie van OCW. Begin dit jaar was er ophef over de zoektocht van de AVRO naar een hoofdrolspeler voor de musical Mary Poppins. SP en CDA vielen over de samenwerking met theaterproducent Joop van den Ende en wilden weten wat de AVRO zou verdienen aan het stemmen per sms.
De omroep zou geld hebben verdiend aan het stemmen per sms/telefoon en daarmee een gat in de begroting van het programma hebben gedicht, wat tegen de gedragscode van de publieke omroep is. Programmaleider Kees Tukker bevestigde dat toen hij zei: “Dat tekort wordt aangevuld met een eigen bijdrage van de AVRO en eventuele inkomsten uit het sms’en en bellen.”
“Op grond van artikel 2.135, eerste lid, van de Mediawet 2008 wordt dit resultaat, zoals alle inkomsten, door de AVRO gebruikt voor de uitvoering van de publieke mediaopdracht,” schrijft staatssecrataris Van Bijsterveldt. “De AVRO heeft de Commissie Integriteit Publieke Omroep (CIPO) laten weten in het vervolg bij sms-acties een kostengeoriënteerd tarief te zullen hanteren, zoals Richtlijn 5 van de Gedragscode publieke omroep bepaalt. Daarbij dient het begrip ‘kostengeoriënteerd’ zo te worden toegepast dat het tarief alleen de gemaakte kosten dekt.”
De staatssecretaris schrijft verder dat de Raad van Bestuur van de Publieke Omroep heeft besloten op dit moment geen stappen tegen de AVRO te ondernemen omdat de omroep zich onvoorwaardelijk aan de gedragscode heeft gecommitteerd.
Bron: Mediajournaal/Broadcast Magazine