woensdag 17 januari 2018

Arjen Lubach nieuwkomer in DeMedia100

Op 7 december is tijdens het DeMedia100 Diner in The Grand in Amsterdam de zesde editie van DeMedia100 bekend gemaakt, de jaarlijkse lijst van de 100 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media. Er was een diner, waaraan ruim 200 genomineerden en genodigden deelnamen.

Alexander Klöpping, oprichter van Blendle, gaf een presentatie.

De dynamiek in DeMedia100 is net als bij voorgaande edities ook dit jaar weer groot. Er zijn 26 nieuwe namen in de lijst – en er zijn er dus ook 26 verdwenen. Verder werd er veel en spectaculair gestegen en even veel en spectaculair gedaald. Een enkeling bleef een beetje hangen of zelfs op dezelfde plek staan. Dat was vooral het geval in de top-10, waar de zwaargewichten staan. Toch was ook hier de dynamiek groot met – nog nooit eerder vertoond – een nieuwkomer op plaats 4.

Er zijn ook meer mensen voor een nominatie voorgedragen dan ooit. Dit heeft een lijst van een paar honderd kandidaat-genomineerden opgeleverd. Er zijn – net als vorig – jaar veel positiewisselingen in de media, wat direct zijn weerslag heeft op de samenstelling van DeMedia100.

Hoe dynamisch ook, John de Mol is voor het zesde jaar op rij de meest invloedrijke persoon in de Nederlandse media. Alexander Klöpping stijgt van nummer 3 naar plek 2. Humberto Tan klimt van 5 naar 3.

Dé sensatie in DeMedia100 van dit jaar is Arjen Lubach. Hij werd veelvuldig voorgedragen en kreeg zijn eerste nominatie. Binnen vanuit het niets op nummer 4 – dat is in DeMedia100 nog nooit vertoond.

Linda de Mol zakt van plaats 4 naar plaats 5, Matthijs van Nieuwkerk zakt van plaats 2 naar plaats 6, Christian van Thillo zakt van plaats 6 naar plaats 7, Peter de Mönnink blijft staan op plaats 8, Erland Galjaard blijft op plaats 9 en Bert Habets komt de top-10 binnen vanaf plaats 16.

DeMedia100 wordt georganiseerd door het Nederlands MediaNetwerk.

Bron: DeMedia100/Broadcast Magazine

Bericht delen