Article header image

Apps winnen het in 2018 van traditionele tv

In 2018 wordt 75 procent van alle tv-content bekeken via app-gebaseerde diensten. Dat voorspelt marktonderzoeksbureau Gartner. Deze ontwikkeling heeft negatieve invloed op traditionele betaal-tv diensten.

Consumenten maken al minder gebruik van premium betaalkanalen ten gunste van diensten als Netflix en Hulu Plus. De komende drie jaar zal dit de verdienmodellen van aanbieders van traditionele tv-abonnementen onder druk zetten, vooral bij premium-aanbieders. Tv-kijken via applicaties als smart tv of connected devices betekent dat steeds meer huishoudens hun tv-abonnement opzeggen.

Alleen door zelf tv-content via applicaties OTT aan te bieden, kunnen aanbieders van traditionele betaal-tv concurrerend blijven in een steeds meer op apps gebaseerde tv-kijkcultuur, volgens Gartner. In Nederland doen de publieke en commerciële omroepen dit via het platform NLZiet. Kabelbedrijven als KPN, Vodafone en Ziggo hebben inmiddels ook OTT-diensten voor (live) tv.

Het aantal Nederlandse cord cutters (mensen die hun tv-abonnement opzeggen om over te stappen op een online videodienst), was medio 2015 met minder dan twee procent nog klein. In de VS ligt dit aantal percentage op zeven. Acht procent van de Nederlanders verwacht de komende twee jaar het huidige tv-abonnement op te zeggen omdat steeds meer programma’s via internet te bekijken zijn.

Bron: Gartner/Broadcast Magazine

Bericht delen