Article header image

Aantal tv-aansluitingen daalt onder 7,4 miljoen

Het aantal tv-aansluitingen in Nederland is in het eerste kwartaal van 2017 met 0,2 procent gedaald naar 7,39 miljoen. Dit is het negende kwartaal op rij dat de televisiemarkt in volume daalt, blijkt uit onderzoek van Telecompaper. De groei bij digitale televisie is onvoldoende om de daling van het aantal analoge tv-aansluitingen te compenseren.

Kabel blijft volgens het rapport Dutch TV Market 2017 Q1 de grootste televisietechnologie met 57,6 procent van alle tv-aansluitingen, ondanks een daling van 1 procentpunt vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Koper volgt met bijna 19 procent en glasvezel is nummer drie met bijna 15 procent. Zowel satelliet als Digitenne hadden een marktaandeel van minder dan vijf procent in het eerste kwartaal van dit jaar, waarbij satelliet net iets groter is

De kwartaalomzet uit tv-diensten daalde sterker dan het volume en kwam 1 procentpunt lager uit op 454 miljoen euro. De 2 procent omzetdaling bij Ziggo is daar een belangrijke oorzaak in. Het positieve effect op de omzet van Ziggo’s prijsverhoging werd teniet gedaan door de voortgaande daling van het aantal tv-klanten. Hierdoor eindigde Ziggo het kwartaal op een aandeel van 60,5 procent van de televisie-omzet, 0,5 procentpunten minder dan in in het laatste kwartaal vorig jaar. KPN steeg juist met 0,5 procentpunten en kwam uit op 26,9 procent van de totale tv-omzet in Nederland.

De omzet op tv-gebied zal de komende jaren niet meer groeien, verwacht Telecompaper. De trends wijzen op een gemiddelde jaarlijkse daling van 0,1 procent tot 2021. Tot 2019 groeit de omzet nog licht, waar na in de tweede helft van de onderzoeksperiode de daling inzet tot 1,78 miljard euro in 2021. Steeds meer mensen besluiten om geen tv-aansluiting te nemen of om hun tv-abonnement op te zeggen, aldus het rapport. De zogenaamde cord nevers en cord cutters kijken tv en video via internet. Daarvoor komen steeds meer diensten beschikbaar. Tot en met 2021 verwacht Telecompaper dat het aantal tv-abonnees met gemiddeld 1,1 procent per jaar daalt.

Bron: Telecompaper/BM

Bericht delen