182 miljoen kijkers voor Eurovisie Songfestival
De live uitzendingen van het Eurovisie Songfestival 2019 hebben in totaal 182 miljoen kijkers op televisie getrokken. Ook via YouTube keken 40 miljoen mensen naar filmpjes van het festival. Dit maakt de European Broadcasting Union bekend via Twitter.
De EBU laat weten dat 182 miljoen mensen minstens een minuut van de halve finales of finale hebben gekeken. Dit waren er vier miljoen minder dan in 2018, toen de shows 186 miljoen kijkers trokken.
Op het YouTube-kanaal van het Eurovisie Songfestival werd er vanuit 225 verschillende landen en gebieden gekeken. Bijna driekwart van deze gebruikers zijn jonger dan 25 jaar oud. Op televisie bestond het publiek van de finale voor 45 procent uit de leeftijdscategorie 15 tot 24 jaar oud.
De EBU meldt dat 73 procent van televisiekijkend Nederland de overwinning van Duncan Laurence heeft gezien. In IJsland lag het percentage televisiekijkers dat op het Songfestival afstemde zelfs op 98 procent.
The popularity of @Eurovision with younger audiences surges!⬆️
????45% Grand Final TV viewing share for 15 to 24-year-olds????????
????73% of ???????? viewers saw @dunclaurence win the Contest????
????98% of audiences in ???????? tuned in!????????https://t.co/mr8CIsK2Y1#Eurovision #PublicServiceMedia pic.twitter.com/AeMDOylS5c
— EBU (@EBU_HQ) May 28, 2019
Bron: Nu.nl/BM