Article header image

150 miljoen kijkers voor The Voice Kids

De afgelopen weken was de Arabische wereld in de ban van het eerste seizoen van The Voice Kids, het format van de Nederlandse producent Talpa. De oorlog in Syrië en Irak was daarbij nooit ver weg, want veel van de kinderen in de finale van de talentenjacht waren vluchtelingen.

De overwinning was uiteindelijk voor een meisje uit Libanon. 150 miljoen mensen keken naar de finale op televisie.

The Voice Kids werd uitgezonden door de Arabische satellietzender MBC (Middle East Broadcasting Center), die zijn hoofdkwartier heeft in Dubai. Kinderen tussen de 7 en de 14 jaar doen auditie en de coaches, drie grote sterren uit de Arabische wereld, draaien zich om als ze de kandidaat in hun team willen.

De audities leverden meteen enkele filmpjes op die tientallen miljoenen keren bekeken werden op internet. Zo was er het hartverscheurende optreden van Ghina Bou Hemdan, een 9-jarig meisje uit Aleppo, in Syrië, dat in tranen uitbrak tijdens een lied over vrede.

Het Belgische facilitaire bedrijf Storycatchers zorgde ervoor dat kijkers de finale van The Voice Kids niet alleen op MBC konden volgen, maar ook live op internet via 360-graden video. Een huzarenstukje, want 360-graden video staat nog maar in z’n kinderschoenen en live streaming in het Midden-Oosten is nog steeds een behoorlijke uitdaging.

Hans Mathieu van Storycatchers: “We stonden in voor het 360-graden camerawerk in Beiroet, de streaming en de online distributie. We leverden 360-graden apparatuur en zorgden ervoor dat de video live afgespeeld werd op verschillende toestellen, al dan niet mobiel.”

Bron: Broadcast Magazine

Onderstaande video met Mirna Hana is 46 miljoen keer bekeken op YouTube. Haar familie sloeg 8 maanden geleden op de vlucht voor de terreurgroep IS en kwam in Libanon terecht.

Bericht delen