dinsdag 16 januari 2018

Reclame-inkomsten radio dalen 2,3 procent

Het Radio Advies Bureau publiceerde donderdag de netto radioreclame-omzet van het tweede kwartaal 2016. De radioreclamebestedingen kwamen uit op 59,5 miljoen euro. De bestedingen bestaan uit spotreclame (56,4 miljoen) en non-spot bestedingen (3,1 miljoen).

De omzet ligt 2,3 procent lager dan in het tweede kwartaal van vorig jaar.

De non-spot omzet blijft groeien; na een stijging in het eerste kwartaal laat ook het tweede kwartaal een stijging zien ten opzichte van 2015 (+5%). Onlangs werd tijdens de RAB Radio Advertising Awards voor het eerst een award uitgereikt aan de beste non-spot campagne van het afgelopen jaar. SNS nam deze award in ontvangst.

Ook in het tweede kwartaal blijft de top 3 branches ongewijzigd: retail is de nummer 1, transport staat op de tweede plaats en financiële dienstverlening is de derde grootste branche op radio (bron: Nielsen).

Het aantal adverteerders is gegroeid naar 1.160 (was 1.109 in Q2-2015). Renault is net als vorig  jaar de grootste radioadverteerder in het tweede kwartaal; Renault verstevigt de koppositie door een grote stijging van radioreclame (+46%). De retailers Kruidvat en Lidl volgen op 2 en 3. Ziggo is over het hele jaar gezien de grootste, maar staat nu op een vierde plaats. Rabobank maakt de top 5 compleet. (Bron: Nielsen).

Het RAB (Radio Advies Bureau) is de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations en staat voor het vermarkten van radiokennis en inspiratie van nu en van morgen voor de adverteerder en haar adviseurs. RAB is één van de opdrachtgevers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en biedt ondersteuning aan adverteerders, reclame- en mediabureaus om meer te bereiken bij de luisteraars van haar radiomerken.

Bron: RAB/Broadcast Magazine

Bericht delen