Qmusic start met onderzoek naar audio branding
vrijdag 20 december 2019

Qmusic start met onderzoek naar audio branding

Qmusic start als eerste media-exploitant van Nederland met het testen van audio branding in radiocommercials. Onder de naam SoundQ gaat de radiozender onderzoeken hoe herkenbaar en uniek bepaalde ‘audiokenmerken’ van een merk zijn, zoals jingles, sound logo’s of een specifieke stem. Dit doet de zender in samenwerking met InSites Consulting.

Als het op marketing aankomt zijn er veel verschillende theorieën over hoe je aan een sterk kunt bouwen. Een hiervan is de theorie van Byron Sharp (How Brands Grow), die zegt dat je om als merk succesvol te kunnen zijn moet bouwen aan ‘mental & physical availability’. Mental availability houdt in dat consumenten aan een bepaald merk denken bij een volgend aankoop- of gebruiksmoment.

Een manier om mental availability te vergroten is het inzetten van onderscheidende brand assets; elementen in de communicatie die herkenbaar zijn en uniek aan een merk worden gelinkt. Deze elementen moeten in alle communicatie consistent worden ingezet om zo de bewuste en onderbewuste merkherkenning te vergroten.

Binnen audio gaat het dan om ‘sonische distinctive assets’, vrij vertaald als audiokenmerken. En juist deze audiokenmerken spelen een grotere rol in marketing en communicatie dan ooit tevoren. De razendsnelle ontwikkelingen op gebied van voice en voice-gestuurde interactie zorgen ervoor dat de visuele component van je merkidentiteit niet altijd zichtbaar zal zijn. Hoe blijf je als merk overeind in een schermloze wereld? Met behulp van audio branding!

Om merken en adverteerders meer inzicht te geven in de herkenbaarheid en uniekheid van hun audio branding, breidt Qmusic het On AIR onderzoek uit, met een ‘sonische distinctive asset’-meting onder de naam SoundQ. Met deze inzichten kunnen de adverteerders gerichter werken aan het bouwen aan hun merk door middel van met name sterke radioreclame.

Rob Beijersbergen, verkoopdirecteur van Qmusic, laat weten: “Ik ben trots dat we deze mogelijkheid nu kunnen aanbieden aan onze relaties en daarmee bij te dragen aan het succes van hun merken. Uniek bij SoundQ is dat de audio branding in commercials getest wordt op onderbewuste herkenning, maar ook op de emotie die het oproept bij de consument. Want 95% van de beslissingen die we maken zijn onbewust en worden gedreven door emoties.”

Qmusic is in 2010 gestart met On AIR-onderzoek, in samenwerking met InSites Consulting. Inmiddels zijn meer dan duizend commercials onder andere getest op likeability en impact op kennis, houding en gedrag. Eerder dit jaar lanceerde het radiostation de Spot On Radio-tool, waarin de bevindingen rondom die duizend commercials gedeeld worden.

Bron: Qmusic/BM

Bericht delen