Opbrengst 3FM Serious Request voor het Rode Kruis: € 1.601.923
donderdag 24 december 2020

Opbrengst 3FM Serious Request voor het Rode Kruis: € 1.601.923

3FM Serious Request: The Lifeline heeft in totaal € 1.601.923 opgebracht voor het Rode Kruis. NPO 3FM-dj’s Sander Hoogendoorn, Sophie Hijlkema, Frank van der Lende, Eva Koreman, Rob Janssen en Wijnand Speelman zaten zes dagen in lockdown op Vliegveld Twenthe Evenementenlocatie om geld op te halen voor het verlichten van de druk op zorgpersoneel in binnen- en buitenland.

Sharid Alles, zendermanager NPO 3FM: “Nog niet eerder hebben we met 3FM Serious Request een doel gehad dat zo urgent en actueel voelde als deze week. Terwijl we bezig waren met de actie voor het Rode Kruis, werd overal bericht over de enorme druk op de zorgverleners. Wat mij vooral raakt is dat elke euro die binnen is gekomen is gedoneerd door het publiek.”

“Of het nu was door een plaat aan te vragen, door mee te lopen aan de twee rondjes om de wereld of door simpelweg te doneren: elke euro komt van de 3FM-luisteraar. Dat mensen zo massaal hun portemonnee hebben getrokken in deze onzekere tijden is hartverwarmend en prachtig. We zijn heel tevreden over deze editie: de laatste 3FM Serious Request met het Rode Kruis had niet beter kunnen verlopen.”

Marieke van Schaik, algemeen directeur van het Nederlandse Rode Kruis: “Hartverwarmend om te zien dat Nederlanders gul geven om de zorg te ondersteunen in een tijd die voor veel mensen lastig is. Met dit mooie bedrag zorgen we ervoor dat we in Nederland de zorg ontlasten, door bijvoorbeeld taken uit handen te nemen van verpleegkundigen. Daardoor kunnen zij hun werk efficiënter doen.”

“We zijn dankbaar voor de mooie samenwerking met 3FM. In al die jaren hebben we ruim 100 miljoen euro opgehaald voor mensen in nood. Ook dit jaar zien we dat de actie vele mensen toch bij elkaar brengt via radio en tv, in een tijd dat we fysiek afstand moeten houden. Een mooi slot van deze samenwerking.”

De drie dj-duo’s maakten gezamenlijk 24 uur per dag live radio en online content, maar moesten ook 24 uur per dag een loopband draaiende houden. Hiermee motiveerden ze luisteraars om zelf ook in actie te komen door coronaproof mee te lopen in hun eigen omgeving en zich te laten sponsoren voor elke gelopen kilometer.

Samen met de luisteraars hoopten de dj’s een symbolisch rondje om de wereld te lopen. Ook konden luisteraars tegen betaling een plaat aanvragen of rechtstreeks doneren. Dit alles met maar één doel: geld inzamelen voor het Rode Kruis, dat hulpverleners ontlast en de verspreiding van corona tegengaat in binnen- en buitenland.

Het is de laatste keer dat de opbrengst van Serious Request exclusief naar het Rode Kruis gaat. De zender wil de vrijheid hebben om met de actie ook andere goede doelen te kunnen steunen. Serious Request begon in 2004. Toen werden voor het eerst drie dj’s opgesloten in het Glazen Huis. Op het hoogtepunt in 2012 werd er ruim 13 miljoen euro voor de hulporganisatie opgehaald.

Bron: NPO/BM
Foto: NPO 3FM/Raymond van Olphen

Bericht delen