NPO neemt ook de radiozenders flink op de schop
Vrijdag 28 mei 2021

NPO neemt ook de radiozenders flink op de schop

Het Nederlandse radiolandschap staat voor flinke veranderingen als het aan de NPO ligt. Dat blijkt uit een uitgelekt concept-jaarplan 2022 van de organisatie, dat in handen is van De Gooi- en Eemlander.

Voor NPO Radio 1, NPO Radio 2, NPO 3FM en jongerenzender FunX staan volgend jaar flinke vernieuwingen gepland. Bij NPO Radio 1 moet de middag- en avondprogrammering op de schop, bij 3FM wordt zo’n 1,5 miljoen bezuinigd en in FunX wordt juist meer geïnvesteerd.

De NPO wil samen met de omroepen de mogelijkheid onderzoeken om minder presentatoren in te zetten op Radio 1. De NPO reageert niet op de plannen. “De status van een concept is zoals het woord al zegt: een concept. Over interne processen op gebied van audio doen we op dit moment geen uitspraken”, aldus een woordvoerder.

NPO Radio 1 is sinds jaar en dag de nieuws- en sportzender, met ruimte voor verstrooiing tussendoor. Dat gaat veranderen. ‘NPO Radio 1 wil journalistiek sterker worden met onderscheidend aanbod dat impact heeft’, volgens het plan, en ‘de beste journalisten hoor je bij NPO Radio 1.’

Verstrooiing
De zender wil meer investeren in onderzoeksjournalistiek. De publieke omroep kreeg eerder deze maand veel kritiek omdat in de tv-plannen juist minder aandacht voor journalistiek zou zijn, waarbij onder meer een streep zou gaan door Andere Tijden. Dat idee werd gedeeltelijk teruggedraaid. De programmering tussen 6.00 uur ’s ochtends en 13.30 uur ’s middags bij NPO Radio 1 blijft in het conceptplan intact. Na die tijd staan wijzigingen gepland.

Programma’s die wat lichter van toon zijn of meer verstrooiing bieden, dreigen te sneuvelen, zoals de BNNVARA Sport Combinatie, dat luchtig sportnieuws bespreekt. Een woordvoerder van de omroep herkent de plannen en geeft aan nog in gesprek te zijn met de NPO.

Van 14.00 tot 16.00 uur, waar nu Blok&Toine staat, het programma van Mischa Blok en Toine van Peperstraten, is het de bedoeling om ruimte te maken voor ‘toegankelijke en creatieve formats’ en ‘een nieuw programma dat op een toegankelijke manier maatschappelijk relevante onderwerpen biedt met veel ruimte voor interactie met de luisteraar’. AVROTROS, de omroep achter Blok&Toine, geeft aan dat ze in gesprek zijn met de NPO en wil verder geen reactie geven.

NPO Radio 2 krijgt de opdracht om meer vrouwelijke luisteraars te gaan trekken. Momenteel behaalt de marktleider van Nederland fors hogere marktaandelen bij mannen dan bij vrouwen. Kijkend naar de doelgroep 35-49 is dit 17,6% tegenover 10,8%.

Bron: De Gooi- en Eemlander/BM

Bericht delen