dinsdag 16 januari 2018

Netto reclame-inkomsten dalen naar 225 miljoen

In 2015 waren de netto reclame-inkomsten 225 miljoen euro. Dit is een daling van 3,5% ten opzichte van 2014 (233 miljoen). De omzet bestaat uit spotreclame (212,5 miljoen) en non-spot bestedingen (12,5 miljoen). Dat blijkt uit cijfers van het Radio Advies Bureau (RAB).

Het aantal adverteerders is flink toegenomen van 1.782 in 2014 naar 1.939 in 2015. Cijfers van Nielsen laten zien welke branches en adverteerders het meeste besteden aan radioreclame. De top 3 branches is ongewijzigd: retail is nummer 1, transport staat op de tweede plaats en financiële dienstverlening is de derde grootste branche op radio. Adverteerder Ziggo is wederom de grootste radioadverteerder in 2015. De radiobesteding van Renault steeg met 50%, het automerk en is nu nummer 2. Retailers Kruidvat en Lidl volgen op 3 en 4 en Volkswagen completeert de top 5.

In 2015 bereikte radio wekelijks 89,4% van de Nederlanders. 13,2 miljoen mensen luisterden gemiddeld 2 uur en 53 minuten per dag (bron: NLO/GfK 2015, 10+, week, 06-30u). Audio heeft een belangrijke plaats in het medialandschap en live radio is het meest dominante audioformat; radio is 82% van het totale audio luistervolume in 2015 (bron: Audio Distributie Onderzoek, NLO/GfK sept 2015).

Liedewij Hentenaar, directeur van het RAB: “Adverteerders waren vooral in het tweede en derde kwartaal voorzichtig met radio-investeringen. Gelukkig zat het vierde kwartaal weer op niveau. Er zijn veel groeikansen, want fors meer adverteerders hebben de weg naar radio gevonden. Zij zullen de goede werking van radioreclame – gemiddeld verdien je acht keer je radio-investering terug – ervaren hebben. Een mooi perspectief voor 2016!“

Het RAB (Radio Advies Bureau) is de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations en staat voor het vermarkten van radiokennis en inspiratie van nu en van morgen voor de adverteerder en haar adviseurs. RAB is één van de opdrachtgevers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en biedt ondersteuning aan adverteerders, reclame- en mediabureaus om effectieve en creatieve radioreclame te maken.

Bron: RAB/Broadcast Magazine

Bericht delen