Article header image

Nederlandse Top 40 claimt marktleiderschap

De Top 40 blijft onverminderd populair en bewijst na ruim 54 jaar nog steeds de meest relevante hitlijst van Nederland te zijn. Sinds de start van de Top 40 bij Qmusic is het marktaandeel van het tijdvak vrijdag van 14.00 tot 18.00 uur aanzienlijk toegenomen. Volgens de nieuwste luistercijfermeting is Qmusic marktleider in dat tijdvak.

Dave Minneboo, programmadirecteur Qmusic: “De Nederlandse Top 40 maakt de beloftes waar en blijft onverminderd populair. Het marktleiderschap is een grote mijlpaal voor onze zender. We willen deze positie graag handhaven en werken met veel plezier samen met de Stichting Nederlandse Top 40.”

Erik de Zwart, voorzitter Stichting Nederlandse Top 40: “We zijn heel blij met de samenwerking met Qmusic en hadden er met recht alle vertrouwen in dat onze hitlijst ook op de nieuwe plek goed zou scoren. Toch zijn we sneller dan verwacht weer marktleider geworden. Een mooie prestatie. De Top 40 bewijst zich als belangrijkste merk in de populaire muziek”

De start van de Top 40 bij Qmusic is begin dit jaar groots afgetrapt met de Top 40 Awards, waarbij Kraantje Pappie uitgeroepen werd tot meest succesvolle Nederlandse artiest van 2018, met 51 weken aan Top 40-noteringen. Wegens het succes komt Qmusic ook in 2020 met Top 40 Awards. Deze worden uitgereikt op 10 januari.

De Nederlandse Top 40 is sinds januari 1965 te horen op de radio. De eerste jaren was de lijst wekelijks te horen bij Radio Veronica en later op Radio 3 en daarna 25 jaar lang op Radio 538. Door de jaren heen presenteerden bekende dj’s als Lex Harding, Erik de Zwart, Wessel van Diepen en Jeroen Nieuwenhuize de veertig grootste hits van die week. Sinds de start bij Qmusic begin dit jaar is de presentatie in handen van Domien Verschuuren. De Top 40 wordt samengesteld op basis van airplay, streaming en trends in social media.

Bron: Qmusic/BM

Bericht delen