Founding Fathers: podcastserie over geschiedenis van de radio
Op 6 november 2019 bestaat de radio 100 jaar in Nederland. Voor programmamaker Herbert Codée (De Radio Podcast) is dit een mooi moment om terug te kijken naar de geschiedenis van 100 jaar radio met de vierdelige audiodocumentaire Founding Fathers van de Nederlandse radio.
Op deze pagina zijn alle media-uitingen te vinden over de viering van 100 jaar radio in Nederland. Zoals podcasts, radio-uitzendingen, events, boeken en video’s.
In de vierdelige serie Founding Fathers van de Nederlandse radio interviewt Herbert Codée journalisten, historici, programmamakers en ondernemers. Naast gesprekken is er een keur aan fragmenten te horen uit de rijke radiohistorie. Hoe is de radio in Nederland ontstaan? Welke sleutelfiguren hebben een belangrijke rol gespeeld? Hoe kijken de voormalig oprichters naar de toekomst van radio? En hoe kan het dat juist in Nederland in de roerige tijd rondom twee Wereldoorlogen de radio tot bloei komt?
Herbert Codée: “In de zomer van 2018 heb ik vele dagen in Beeld en Geluid doorgebracht, op zoek naar historische fragmenten uit de radiogeschiedenis. De aanleiding voor deze documentaire: Hanso Idzerda. Deze pionier weet luisteraars in Nederland en Engeland te boeien met radio, maar is hij echt de eerste internationale pionier, of zijn er anderen die deze claim kunnen leggen?”
De vierdelige serie bevat interviews met mediahistoricus Huub Wijfjes over de context van radio in de afgelopen 100 jaar en wat Idzerda uniek maakt. Met journalist Peter Schavemaker is Codée op zoek gegaan naar de historische plekken in Hilversum. Dé plekken waar radiogeschiedenis is geschreven. Ook kreeg hij een unieke blik in de depots van Beeld en Geluid waar onder andere de rijke collectie van radiopioneer Idzerda bewaard is. In de andere podcasts zijn ook Erik de Zwart, Ruud Hendriks en Duncan Stutterheim te horen over de geschiedenis en toekomst van 100 jaar radio.
Volgens Codée is radio nog steeds springlevend. “De radio heeft vele ontwikkelingen overleefd. Met de komst van de tv dacht men dat radio zijn beste tijd zou hebben gehad. Niets bleek minder waar. Zelfs met de opkomst van allerlei social-media netwerken is radio gebleven. De radio is zelfs aanweziger dan ooit, omdat social-media netwerken de radiomerken versterken. In de afgelopen 2 jaar is er sprake van een ware audiorevolutie. De digitalisering maak het mogelijk audio on demand-content, ook wel podcasts genoemd, bij een nieuwe groep mensen, op hun eigen tijd, onder de aandacht te brengen.”
Bron: De Radio Podcast/BM