Article header image

WPP: ruim 20 jaar nasynchronisatie

Wim Pel Productions (WPP) is al meer dan twintig jaar gespecialiseerd in nasynchronisatie, voice-overs en audionabewerking. Het bedrijf is uitgegroeid tot marktleider in Nederland. Wim Pel staat sinds twee jaar zelf niet meer aan het roer, hij gaf het stokje door aan zijn zoon Jeroen.
In het aprilnummer van Broadcast Magazine komt Jeroen Pel uitgebreid aan het woord. Hij is in 2002 werknemer nummer vijf als hij als systeembeheerder bij zijn vader aan de slag gaat. Een ruime tien jaar later lopen 27 mensen bij Wim Pel Productions rond. “We hebben de regisseurs in vaste dienst. Dat is uniek aan ons bedrijf, want alle andere studio’s maken gebruik van freelancers. Het voordeel van vaste werknemers is dat ze meer betrokken zijn bij het bedrijf en het product dat ze maken. Ons acteursbestand, zo’n achthonderd tot duizend man, zijn veelal wel freelancers die ook in andere producties, zoals toneel en televisieseries, zitten.”

Het publiek waarvoor Wim Pel Productions nasynchroniseert, wordt steeds ouder, constateert Jeroen Pel. “De doelgroep eindigde voorheen rond de negen of tien jaar, maar tegenwoordig zijn nagesynchroniseerde series voor dertien- en veertienjarigen eerder regel dan uitzondering. Het is voor omroepen een stuk goedkoper om een serie na te synchroniseren dan er zelf één te produceren. Gevolg is dat we over een jaar of tien een grote groep volwassenen hebben die gewend is aan nagesynchroniseerde programma’s. Nagesynchroniseerde content voor volwassenen sluit ik tegen die tijd dan ook niet uit. Denk aan themakanalen waarop men zich op kan abonneren.”

Het complete interview is te lezen in Broadcast Magazine 343. Zie ook de video-impressie.

Nog steeds geen abonnee? Klik hier en maak gebruik van onze speciale actie!

Bron: Broadcast Magazine
Terug naar overzicht