dinsdag 16 januari 2018

Voetbaljongensdroom bij FOX Sports

“Het is een fantastische rollercoaster geweest.” Deze typering van Jan de Vries, Operations Director bij FOX Sports, illustreert dat het ook in figuurlijke zin een hete zomer was voor de mensen achter ‘Eredivisie Live nieuwe stijl’.

Samen met Arjan van Westerloo, Managing Director Endemol Sport, en diens collega Sjaak Vreeburg, Manager Resources & Facilities bij Endemol, blikt De Vries in de septembereditie van Broadcast Magazine terug op een ongekende (voetbal)operatie: de geboorte van FOX Sports.

Jan de Vries: “Ruim een jaar geleden, rond mei 2012, besloten we vanuit Eredivisie Media & Marketing in elk geval twee belangrijke stappen te zetten voor de voetbalkanalen: alles moest in HD en we wilden grafisch een flinke vernieuwingsslag maken, onder andere qua statistieken en story telling. Maar toen het FOX-verhaal begon te leven en die deal eind november werd beklonken, veranderden alle plannen radicaal. We zaten op een trein, die al rijdende steeds meer wagons kreeg. De conclusie was al snel: de anderhalve studio die we oorspronkelijk bij Endemol hadden gepland, volstaat niet. Dat moesten er minstens drie worden en het zijn er nu vier…”

Sjaak Vreeburg: “In de eerste week van maart dit jaar hebben we hier een haalbaarheidsstudie gedaan. Cruciaal was dat die studio’s naast of in elk geval in elkaars buurt moesten staan en dat alle content en graphics overal en altijd moesten kunnen worden gebruikt, inclusief een grote, nieuw te bouwen regieruimte. Maar waar waren die vierkante meters te vinden? In onze decorhal hebben we uiteindelijk de werkplaats leeg gemaakt en toen alle vergunningen en toestemmingen binnen waren, zijn we in april begonnen met bouwen. Er brak toen een periode aan dat aannemers hier zeven dagen per week 24 uur aan het werk waren.”

Arjan van Westerloo: “Vijf jaar geleden hadden we in heel korte tijd Endemol Sport en Eredivisie Live opgezet, maar dat was ook meteen de valkuil waar we voor moesten waken: deze operatie was onvergelijkbaar. Want echt álles ging veranderen. Ook de mensen die we al hadden, moesten op een heel andere manier gaan werken.”

De volledige FOX Sports reportage is te lezen in het septembernummer van Broadcast Magazine. Nog geen abonnee? Klik hier. Klik op onderstaande afbeelding voor het filmpje.

 

 

 

 

 

 

 

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen