Viacom Benelux ziet stijging marktaandeel
woensdag 17 januari 2018

Viacom Benelux ziet stijging marktaandeel

Viacom Benelux kijkt terug op een geslaagd jaar. Niet alleen stonden drie van de Viacom-zenders in de top 15 onder jongvolwassenen (leeftijd 18-34 jaar), maar ook groeide het marktaandeel met 17 procent ten opzichte van het jaar daarvoor

Viacom heeft afgelopen jaar in Nederland successen geboekt door van de lokale initiatieven niet alleen on-air programma’s te maken, maar deze ook te vertalen naar 360º-ervaringen. Door deze nieuwe beleving komen de merken in combinatie met events, talent access en de integratie van de online activiteiten meer tot leven. 

“Het versterken van onze merkpositie per brand en het steeds meer realiseren van lokale content heeft ons dichter bij onze fans gebracht. Zo zijn we niet alleen internationaal een hit, maar ook lokaal”, aldus Maurice Hols, General Manager en SVP van Viacom Benelux.

Het tweede seizoen Ex on the Beach Double Dutch was de best bekeken serie van 2017 op MTV. De finale-aflevering werd zelfs door gemiddeld 260.000 mensen bekeken en behaalde daarmee een marktaandeel van 20,1 procent onder jongvolwassenen. In totaal werden de afleveringen 1,9 miljoen keer gestreamd via de digitale platforms van MTV.

Met Spike heeft Viacom Benelux laten zien dat internationale succesformules een lokale hit kunnen worden. De nieuwe binnenkomer in de top 15 is meer dan verdrievoudigd in marktaandeel in 2017 sinds de zender vanaf maart vorig jaar 24 uur per dag te zien is bij KPN en Ziggo. In het voorjaar bracht Spike de eigen lokale productie Ink Master: Meesters van de Lage Landen. Deze serie is de best bekeken serie op Spike in 2017 en bereikte meer dan 2 miljoen kijkers gedurende het eerste seizoen. 

Comedy Central is onverminderd populair en is met een marktaandeel van 5,6 procent de nummer 3 zender van Nederland onder jongvolwassenen. The Roast of Giel Beelen was de best bekeken televisie-uitzending van de afgelopen tien jaar op Comedy Central met gemiddeld 714.000 kijkers en een bereik van 2,3 miljoen kijkers. 

Nickelodeon is de nummer 1 kidszender van 2017 met 18,0 procent marktaandeel. De lokale producties De Ludwigs – Wie is de dief en Cool Factor waren populair onder kids. Beide series waren goed voor een top 3 positie van best bekeken shows op Nickelodeon in 2017.

Bron: Viacom Benelux/BM

Bericht delen