dinsdag 16 januari 2018

Verslag vanaf de NAB: Amsterdam-Las Vegas

Jaarlijks wordt in het voorjaar in Las Vegas een groot multimedia-evenemt georganiseerd door de National Association of Broadcasters (NAB). Vanuit de hele wereld komen professionals uit de media-industrie naar deze beurs. Het begon gisteren en de laatste beursdag is donderdag.

Op de vlucht naar Houston zit een oud-collega naast me, die namens de AVRO, KRO en NCRV ook op weg is naar de NAB. De beurs is een must voor wie op de hoogte wil blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van alles wat met media te maken heeft. Of het nu om AM-antennes gaat, de inrichting van HD-studio’s, de nieuwste producten op het gebied van 3D of de nieuwste snufjes op het gebied van content management: het is er te zien. En het is dè plek om Nederlanders, die werkzaam zijn in de ‘broadcasting industry’, te ontmoeten. Dat begint al op Schiphol. Wachtend in de rij voor de ‘security-check’ (ik vlieg tenslotte met een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij) hoor je twee mensen over techniek spreken. “Gaan jullie ook naar de NAB?” – is het dan. Het blijken twee collega’s van Filmpartners te zijn. Je wisselt snel wat informatie over elkaar uit en visitekaartjes gaan van hand tot hand. “Zijn jullie bij de Hollandse avond? Leuk, dan zien we elkaar daar.”

Al die Nederlanders organiseren van alles in Las Vegas tijdens zo’n beurs. Jaren geleden was er iedere avond wel een ‘Hollandse Avond’: van Sony, van het NOB of van Kalanos. Tegenwoordig is de ‘Hollandse Avond’ een initiatief van meerdere partijen. Het valt dit jaar op dinsdag en vindt plaats in het Flamingo Hotel/Casino aan de ‘Strip’ (Las Vegas Boulevard). Het is een netwerkavond, waar Nederlanders onder het genot van een hapje en een drankje ervaringen uitwisselen.

We vliegen eerst naar Houston en dan stappen we over voor een binnenlandse vlucht naar Las Vegas – we hebben er dan ongeveer dertien uur vliegtijd opzitten. Ten zuiden van Groenland loopt een voor ons bekende door het gangpad: het is het hoofd productiebureau van de EO, ook op weg naar de NAB. Ik weet inmiddels van veel bedrijven dat ze aanwezig zullen zijn. Verder zijn er vertegenwoordigers van omroepen, landelijk en regionaal. Zo zal West aanwezig zijn, evenals Rijnmond en Fryslân. Ik wil ze allemaal ontmoeten en spreken. Waarnaar zijn ze op zoek, wat hopen ze te vinden op de beurs?

De beursdagen zijn doorgaans hectisch en druk. Dagelijks verplaatsen zich tienduizenden beursgangers met de monorail van hun hotel naar het beursterrein. Gigantische hallen (‘North’ en ‘South’) met verschillende verdiepingen zijn ingericht met stands van bedrijven. Van kleine eenmanszaakjes met een eenvoudige een tafel tot volledig ingerichte decors van de grote bedrijven als Adobe, Sony, LG en Microsoft.

Intussen razen we op 31.000 voet boven de Atlantische Oceaan. Aan boord van Delta kun je voor een tientje internetten met je telefoon, iPad of laptop. Maar Continental heeft een dergelijke service nog niet. Ik ga maar eens een film bekijken. Tron, The Legacy zit in het filmpakket in de stoel voor mij. Natuurlijk is het scherm heel klein. En het is ook geen 3D. Maar we moeten voorlopig nog zes uur vliegen…

Dagelijks doet Koop Geersing verslag van zijn ervaringen op de beursvloer, bij seminars en tijdens netwerkbijeenkomsten op en aan de Las Vegas Boulevard. Geersing heeft een eigen bedrijf: Koop Media Management (advies, management, projecten en coaching in de media). www.koopgeersing.com

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen