dinsdag 16 januari 2018

‘Verborgen’ succes Sarphati Media

Harry de Winter kan het televisie maken niet laten. Tijdens MIPTV in Cannes was hij in het gezelschap van Erica Reijmerink en David Lipschits om zijn small imperium nader toe te lichten.

De Winter: “We onderscheiden twee activiteiten: Sarphati Media – het bedrijf van Gijs van de Westelaken, die ook fictie doet met Column Film, Erica en mezelf – maakt non-fictie en David & Co (David, Erica en ikzelf) is gespecialiseerd in candid content.” Met name die laatste poot is opvallend en nieuw. Lipschits, reeds in 1983 begonnen bij Ralph Inbar, kwam De Winter toevallig tegen op Curaçao, waarna het tweetal met Reijmerink een bedrijf begon.

“Echt alleen candid. En waar ik voorheen altijd op de achtergrond bleef als regisseur, word ik nu meer naar voren geschoven en ingehuurd voor het ‘hele pakket’. We werken met name voor producenten als Talpa, Eyeworks en Endemol,” aldus Lipschits, die onder andere verantwoordelijk was voor Boobytrap, alle Ushi’s met Wendy van Dijk en Pas Oplichters en Wie Goed Doet van SBS 6.

Sarphati Media maakt ook Derksen On The Road voor RTL 7, waarin Johan Derksen acht afleveringen lang zijn Nederlandse muzikale helden belicht. Seks en de Zonde is vanaf 11 mei te zien bij de NTR, een zesdelige serie over vrouwen in de islam en gepresenteerd door Femke Halsema.

Opvallend is ook een nieuwe reeks met het voormalige NOS Journaalduo Philip Freriks en Erwin Krol: Lekker Weertje. Vanaf 17 juli te zien bij Omroep MAX, waarbij het weer zes afleveringen dient als kapstok voor diverse onderwerpen, van gezondheid tot kunst en de rol in de geschiedenis. Ook voor MAX is de documentaire Retour Hemel dit najaar, over het ziekteproces en de zoektocht naar genezing – onder andere bij ice man Wim Hof – door EenVandaag-verslaggever Mark Bos, bij wie een agressieve vorm van prostaatkanker is geconstateerd.

Voor 2015/2016 is een nieuwe VPRO-serie met Adriaan van Dis gepland, volgens De Winter “heel persoonlijk en met veel humor, waarin een andere kant van Adriaan wordt getoond.” Bovendien maakt journaliste Marcia Luyten (onder andere Buitenhof) voor Sarphati Media de serie Het Geluk van Limburg, de sociaal-culturele geschiedenis van de glorie en ondergang van de Limburgse steenkolenmijnen die in 2015 vijftig jaar geleden werden gesloten.

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen