Uitverkocht IMTC: ZiggoVodafone gaat eerste original produceren
woensdag 17 januari 2018

Uitverkocht IMTC: ZiggoVodafone gaat eerste original produceren

Gastheer Rick Nieman had een volle bak voor zich in de volgepakte Spiegelzaal van het Amstel hotel, waar de organisatie van de vierde International Media Top Convention (IMTC) het bordje ‘uitverkocht’ op de deur kon spijkeren. Binnenkort op BM online een sfeerimpressie en interviews met topgasten en in het magazine een uitgebreide terugblik. Nu alvast een paar hoogtepunten.

Zo liet Peter Hutton, CEO van Eurosport, in een dynamische presentatie zien waarin de sportzender zowel inhoudelijk als technisch investeert. Dat belooft veel voor sportfans die – met camera’s vlakbij de topsporters – steeds dichter op de huid van de atleten en echt ‘in’ de wedstrijden komen. Op de vraag of ook Nederlandse producenten welkom zijn om programma’s te produceren, was Hutton helder: “De deur staat open!”

Frank Leenders, Director General FIBA, bekeek de wereld van de sportrechten bewust door de bril van de rechthebbenden. Een van zijn aanbevelingen om een jongere generatie bij sport te betrekken: “Ontwikkel nieuwe formats parallel aan live-uitzendingen. Mijn dochter van 13 heeft niks met sport, maar zij wel: alle belangrijke YouTubers gaan naar de Olympische Spelen. Speel daar dan als zender of producent op in.”

William Linders, van VodafoneZiggo, stal de show met een goed geacteerde nederige start (“Gaat de kabel nu ook al in content?” zei Karin de Groot: “Mijn zelfvertrouwen zakte onder het nulpunt”) om zich een met gloedvolle presentatie over hoe ze de consument op de verschillende platformen gaan verleiden te herpakken en ijzersterk te finishen: “Ik heb van Ronald Goes geleerd om ook altijd iets te verkopen. Dus: een jaar Ziggo, met Max Verstappen en de Formule 1 en 12 maanden HBO gratis.” En ook nog een scoop. In navolging van concurrent KPN Presenteert gaat ook ZiggoVodafone een eigen dramaserie ontwikkelen. “Ja, wij komen in 2018 ook met een eigen original.”

John Smithson, Arrow Media, is ondanks de Brexit ongebreideld optimistisch over de Britse tv-industrie: “Er komen in hoog tempo nieuwe productiemaatschappijen bij. Het bruist als nooit tevoren. En als er succesvolle Indies door grote producenten worden overgenomen, starten  de echte creatieven gewoon weer fris opnieuw. Net als Arrow. Zo blijven we ons vernieuwen.”

Bron: BM

Bericht delen