dinsdag 16 januari 2018

Terugblik MPJC met Bogaerts en Riemens

Geert-Jan Bogaerts, hoofd digitaal VPRO, liet tijdens het Mediapark Jaarcongres zien hoe zijn omroep experimenteert met virtual reality en daarmee ook invulling geeft aan een kerntaak van de publieke omroep: innovatie.

De omroep maakte een aflevering van de documentaireserie De Volmaakte Mens met behulp van een 360 graden camera. Met hulp van een VR-bril of een geavanceerder ‘bril’ als Oculus Rift krijgt de kijker een immersed experience ofwel: het lijkt alsof je erbij bent. Bogaerts: “Het vraagt een nieuwe taal. We staan nog aan het begin. Het lijkt alsof we in jaar twee van de stomme film zitten. Iedereen roept ‘oh’ en ‘ah’ over de mogelijkheden, maar we zijn nog ver verwijderd van het maken van Oscarwinnend materiaal.”

De wereld van Jan Riemens is allesbehalve virtueel: zijn bedrijf Zoomin.TV is uitgegroeid tot een internationaal fenomeen. Het produceert video’s voor 2000 premium websites over de hele wereld, beschikt over ruim 2000 correspondenten die items maken en live verslag kunnen doen en heeft daarnaast een succesvol eigen kanaal op YouTube en een Multi Channel Network met 50.000 kanalen.

Riemens: “Over MCN’s wordt altijd ingewikkeld gedaan, maar het is niets meer of minder dan een platenmaatschappij met veel artiesten. Wij zorgen dat vloggers zich kunnen focussen op wat ze goed doen en zorgen dat ze geld verdienen en populair worden. In 2,5 jaar tijd hebben we meer dan 2,5 miljard views per maand en meer dan 100 miljoen abonnees.”

Riemens voegde nog wat getallen toe: “Als online videobedrijf zijn we nummer elf in de wereld qua uniek bereik en op YouTube staat ons MCN op nummer vijf. Als je dat relateert aan televisie, dan zijn de grootste vier MCN’s al groter dan het gemiddelde kabelstation.“

Het is dan ook ‘video of de gladiolen’, aldus Riemens. Volgens hem zullen adverteerders steeds vaker zelf mediabedrijven worden, zoals Red Bull, want native advertising (slim integreren van je merk in een uiting) gaat het worden. Jongeren willen geen commercials meer kijken.

Bekijk de video

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen