woensdag 17 januari 2018

Springplank voor young professionals

Hilversum Media Campus start een pilot voor het Talent Development Program (TDP), een nieuw, intensief traineeship. Door een combinatie van werken en leren worden de deelnemers breed bijgeschoold tot de allrounders waar de media-industrie behoefte aan heeft. De pilot staat in het teken van virtual reality. De inspiratiesessies zijn ook voor professionals (gratis) toegankelijk.

René Delwel, CEO United en lid van de stuurgroep van Hilversum Media Campus: “De media-industrie kent een grote dynamiek en bedrijven stellen steeds meer eisen aan hun medewerkers. Als pas afgestudeerde young professional is het lastig om aan alle wensen te voldoen omdat je tijdens je opleiding vaak kiest voor een specialisatie. Het TDP biedt deelnemers de mogelijkheid om zichzelf in tien maanden te verbreden tot een multidisciplinaire professional waar de industrie op zit te wachten”

Het TDP bestaat voor een groot gedeelte uit werken in de praktijk: learning by doing bij vooraanstaande mediabedrijven. Eén dag per week krijgen de studenten tijdens interactieve sessies relevante bijscholing door docenten en professionals. Daarbij komen journalistiek, creatie, techniek & ICT, business en 21st century skills aan bod. Na het TDP zijn de deelnemers multi-inzetbaar binnen mediabedrijven en daarmee is het TDP voor bedrijven een plek om talent te scouten. Het TDP hoopt zo een springplank te zijn voor young professionals in de mediabranche.

Hans Lodders, programmamanager van Hilversum Media Campus: “Door opleidingen en het bedrijfsleven intensief te betrekken bij het TDP en docenten en professionals samen te laten optreden als inspirators willen we een programma creëren dat niet alleen afstraalt op de deelnemers, maar een bredere impact heeft in de industrie en de opleidingswereld. De inspiratiesessies worden daarom ook opengesteld voor professionals.”

Om het programma zo vorm te geven dat het aansluit bij de wensen van de industrie wordt in april een pilot versie uitgevoerd. Tien jonge mensen met verschillende achtergronden gaan aan de slag met een case die in het teken staat van VR. Zij gaan bedenken hoe VR kan worden ingezet bij het creëren van een media experience in Beeld en Geluid. Ze lopen mee met professionals van onder andere RTL, United en NEP. Het eerste echte Talent Development Programma duurt naar verwachting tien maanden en start in het najaar.

Hilversum Media Campus is een initiatief van bedrijven, opleidingen en overheden. Gemeente Hilversum, Beeld en Geluid, iMMovator, RTL Nederland, United, ROC van Amsterdam, HKU en Media Park vormen samen de stuurgroep. De ambitie is opleidingen en bedrijfsleven dichterbij elkaar te brengen. Daartoe wordt onder meer het Talent Development Program (TDP) ontworpen. Het TDP richt zich op young professionals, pas afgestudeerd en enthousiast en gemotiveerd om aan de slag te gaan in de media-industrie. In het TDP worden zij klaargestoomd tot allround mediaprofessionals waar de industrie behoefte aan heeft.

Bron: Hilversum Media Campus/Broadcast Magazine

Bericht delen