dinsdag 16 januari 2018

Schlick: "SBS moet er eind 2013 weer staan"

Hoewel ze moet wennen aan het ‘krachtenspel’ in de samenwerking met het beursgenoteerde Sanoma en het Talpa van John de Mol, heeft Georgette Schlick inmiddels haar draai gevonden bij SBS. De opdracht om het bedrijf opnieuw op de kaart te zetten, past haar als een oude jas, verklaarde de in oktober aangetreden algemeen directeur op de Broadcast Business Club. “We waren verslapt. Wat betreft starttijden – films begonnen regelmatig tien minuten te laat – maar ook qua programmering. Op Net 5 zonden we lachend Robocop uit, dan ben je niet helemaal scherp.”

Per zender ligt nu een duidelijk plan en verscherpte profilering klaar. “Met The Winner Is… hopen we voor SBS 6 op een soort keerpunt. Maar ook als het geen doorslaand succes is, ben ik blij met deze stap. Wat formats als Shownieuws en Hart van Nederland betreft, die doen het geweldig, maar hebben een vrij oude doelgroep. We moeten ook een jongere doelgroep bereiken. Die programma’s krijgen een update, waarvoor we 1 juli als deadline hebben gesteld. Dan gaan we los met de nieuwe vorm. En we zullen voor SBS met andere gezichten komen. De keuzes van wie we afscheid nemen of met wie we juist doorgaan, zijn gemaakt. Voor het aantrekken van nieuw talent nemen we meer tijd.” Twee van de gezichten zijn in ieder geval Jeroen van der Boom en Beau van Erven Dorens. Sandra Schuurhof wordt een van de nieuwe gezichten van Hart van Nederland. “Zij heeft de plezierige combinatie dat zij een mooie, intelligente vrouw is, die ook goed tussen de mensen past.”

“Net 5 wordt anders, het profiel hebben we onderzocht aan de hand van communities en dat heeft veel opgeleverd. De doelgroep wordt jonger, vrouwen 20-34. We gaan aangekochte series en films beter combineren met lokaal product, want daarmee kun je veel beter je merk communiceren. En we kunnen voor die doelgroep slim samenwerken met Sanoma, dat bladen heeft als Beau Monde en Linda. Veronica, ontwikkelt heel goed, ondanks het minste geld. Zo goed, dat we daar misschien drastische en spectaculaire dingen gaan doorvoeren daar… Dat zal tussen nu en een half jaar zijn. Kijkend naar de komende drie jaar, zijn we geslaagd als het totale marktaandeel voor SBS als groep terug is op 27 procent.”

Bij de zogeheten ‘full concept approach’ die Schlick voorstaat, speelt de nieuwe chief creative officer Edwin Valent, die per 1 maart aantreedt, een belangrijke rol. “We kunnen een heel mooi totaalpakket aan diensten aanbieden. Edwin zal de brug slaan tussen content, sales en digital.” Georgette Schlick vertelde op de Broadcast Business Club ook openhartig waarom en hoe ze uiteindelijk van DutchView eerst bij Talpa en vervolgens bij SBS terechtkwam. “Vanuit mijn rol als CEO bij DutchView hadden John de Mol en ik wel eens wat stevige gesprekken. Op een gegeven moment zei John: ‘Als je straks klaar bent bij DutchView, dan kom je naar mij.’ Pas achteraf realiseerde ik me dat het geen vraag was, maar een mededeling.”

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen