dinsdag 16 januari 2018

Sanoma en Talpa nemen SBS Nederland over

De Finse uitgever Sanoma en Talpa van John de Mol nemen SBS Nederland over. De mediabedrijven hebben daarover overeenstemming bereikt met de huidige eigenaar, het Duitse ProSiebenSat.1. Sanoma wordt voor 67 procent eigenaar van SBS Broadcasting B.V. en Talpa voor 33 procent. SBS is na RTL de grootste televisiemaatschappij van Nederland met drie tv-zenders: SBS 6, NET 5 en Veronica.

Sanoma neemt ook de Belgische activiteiten van ProSiebenSat.1 over en betaalt in totaal ruiim 1,2 miljard euro. De Telegraaf Media Groep (TMG) en de Vlaamse uitgever De Persgroep, eigenaar van onder meer de Volkskrant, AD, Trouw en Het Parool, hadden eveneens belangstelling voor SBS Nederland.

“Talpa heeft bewezen met aansprekende tv-formats te kunnen komen, die van direct belang zijn voor het succes van zenders”, aldus Dick Molman, directeur van Sanoma Media Netherlands. “Verder moet de kennis over productie en en ontwikkeling van Talpa, gecombineerd met de digitale mediakennis van Sanoma, zorgen voor een sterkere positie van SBS op het gebied van online.”

John de Mol, eigenaar en creatief topman van Talpa, vindt een belang in SBS Nederland goed passen bij de andere deelnemingen die hij heeft in de media-industrie. Daarnaast schept de acquisitie kansen voor zijn bedrijf. De Mol hierover: “Voor Talpa Content en Talpa Producties betekent de SBS-acquisitie in de eerste plaats drie zenders met grote naamsbekendheid erbij waarvoor wij onze formats kunnen ontwikkelen en produceren. In de Talpa-filosofie is Nederland de bakermat voor ontwikkeling van onze formats.”

Hij vervolgt: “Wij hebben aangetoond dat Nederlandse programma’s het in het buitenland vaak heel goed doen en bij succes in ons land ontstaat dus de mogelijkheid van internationale exploitatie. Ik ben blij met het partnership met Sanoma, want het bedrijf beschikt over sterke merken. Het aantal denkbare combinaties met de print en online Sanoma-titels is interessant. Zowel in mijn rol van investeerder in de media-industrie als die van content-ontwikkelaar ben ik buitengewoon blij met deze unieke kans om het mes aan meerdere kanten te laten snijden. In mijn ogen is dit een typisch geval van één plus één is drie.”

Bron: PZC/Broadcast Magazine

Bericht delen