woensdag 17 januari 2018

Retail voor het eerst grootste branche op tv

Deze week publiceerde Nielsen de nieuwe editie van het Jaarboek Bruto Mediabestedingen. Hierin geeft het bureau een overzicht van de bestedingen aan media per adverteerder, merk, seizoen, per mediumtype en nog vele andere gedetailleerde informatie over het afgelopen jaar.

60 procent van de bestedingen gaat naar tv. Het totaal voor tv – digitaal en traditioneel – steeg met 0,4 procent. Retail is voor het eerst de grootste branche. Jumbo, Kruidvat, Lidl en Albert Heijn zijn in de loop van de jaren uitgegroeid tot tv-adverteerders van formaat en stuwen het bestedingsvolume.

De groei van bruto bestedingen aan tv-reclame komt voor een deel bij digitale tv vandaan. In aandeel is deze vorm van tv-reclame nog gering ten opzichte van traditionele reclame, maar bij een budget van bruto bijna € 175 miljoen en een groeipercentage van zo’n 90 procent levert digitale tv een belangrijke bijdrage aan de groei.

Bron: Nielsen/BM

Bericht delen