dinsdag 16 januari 2018

PwC: 'Smart tv zet broadcastmarkt op zijn kop'

Nederland telt in 2015 bijna een half miljoen (470.000) betalende online on demand tv-kijkers. Een explosieve stijging ten opzichte van de 10.000 betalende abonnees in 2010. Dat voorspelt PwC in haar Entertainment & Media Outlook 2011-2015 voor Nederland.

De onderzoekers verwachten dat – in navolging van het succes van Netflix in de Verenigde Staten – ook in Europa een markt ontstaat voor een betaald online tv-aanbod dat niet via de reguliere kanalen wordt uitgezonden.

“In het recente verleden heeft de komst van Apple met zijn iTunes-store de muziekwereld en de bijbehorende verdienmodellen op zijn kop gezet. Een soortgelijke ontwikkeling staat ook voor de deur in televisieland,” aldus Marieke van der Donk, media-expert van PwC. “Als de consument technologieën als de smart tv omarmt, zullen veel van de traditionele verdienmodellen verdwijnen.”

Volgens Van der Donk zijn de machtsblokken van de toekomst de hardware producenten (tablets, smartphones, internet enabled tv’s) en de bedrijven die de content leveren. Alle bedrijven die ertussen zitten, waaronder televisiezenders, telecom- en kabelbedrijven, zullen hun toegevoegde waarde moeten laten zien aan de consument. Want in principe heeft die alleen een ‘smart device’ en een internetverbinding nodig om over de content van zijn keuze te beschikken.

Ondanks de verwachte concurrentie van online tv, zit adverteren op televisie de komende jaren nog flink in de lift. Per Nederlands huishouden besteedden adverteerders in 2010 116 euro aan tv-advertenties. In 2015 ligt dit bedrag zo’n 30 procent hoger op 152 euro per huishouden. Naar verwachting stijgen de advertentie-inkomsten jaarlijks met 6,3 procent tot in 2015. Mede ingegeven door de enorme groei van het online en mobiel terugkijken van programma’s. Meer informatie: www.pwc.nl/outlook.

Bron: PwC/Broadcast Magazine

Bericht delen