Article header image

Publiek bestel – commerciële omroep: 66-34

Inmiddels traditie geworden in Broadcast Magazine: de jaarbalans opmaken in tien verschillende programmacategorieën, aangevuld met de toplijst uitgesteld bekeken programma’s. Ook in 2015 blijkt de publieke omroep duidelijk winnaar in de strijd met de commerciële concurrentie.
In 2014 viel de score niet eerder zo hoog uit in het voordeel van de NPO: 72 noteringen tegen 28 voor de commerciëlen. Ditmaal is het verschil weer wat kleiner maar nog steeds aanzienlijk: 66-34 en als we de top tien uitgesteld kijken meetellen 73-37. Het blijft natuurlijk wel appels met peren vergelijken: netten/zenders en individuele omroepen zijn nu eenmaal andere eenheden; RTL heeft aanzienlijk meer zendtijd dan KRO of NOS, om maar wat te noemen.

Op omroepniveau is RTL dan ook ruim koploper met dertig vermeldingen (exclusief uitgesteld kijken), op ruime afstand gevolgd door de NOS (zeventien). De KRO is ook goed vertegenwoordigd: veertien keer op eigen houtje, vier keer samen met de EO (The Passion) en vijf keer in combinatie met de NCRV. AVROTROS wordt twaalf keer vermeld in de tien programmacategorieën, de VARA slechts viermaal, dankzij Herman Finkers. Dat is net zo weinig als SBS en zelfs één keer minder dan Omroep MAX en de NTR (dankzij ZAPP).

De elf programmatop tienen over 2015 zijn terug te vinden in Broadcast Magazine 351. Nog geen abonnee? Klik hier en maak gebruik van de speciale actie.

Bron: Broadcast Magazine
Terug naar overzicht