woensdag 17 januari 2018

Oranje vrouwenfinale best bekeken tv-moment in zomer vol sport

Ook deze zomer stonden winnaars op, werden comebacks gemaakt en kwamen dromen uit. Daarnaast werden records gebroken, niet alleen op het speelveld, maar ook op de televisie. Het absolute hoogtepunt was de door Oranje gewonnen finale van het EK vrouwenvoetbal: met ruim 5,4 miljoen kijkers het best bekeken televisiemoment van 2017 tot nu toe. 

Ruim 13,4 miljoen Nederlanders hebben iets van de zomersportevenementen bij de NOS gezien. Omgerekend is dat 84,6 procent van de Nederlandse bevolking. Van de 477 uur live sport die de NOS deze zomer uitzond, keek de gemiddelde Nederlander zo’n 18,5 uur.
 
Met name de Nederlandse successen deze zomer zorgden voor kijkcijferpieken. In de Tour de France was de etappe die door Dylan Groenewegen werd gewonnen met ruim 1,2 miljoen kijkers de beste bekeken etappe. Het moment dat Bauke Mollema als eerste over de streep ging, was goed voor een kijkcijferpiek van 2 miljoen kijkers.
 
De unieke prestatie van het Nederlands elftal op het EK vrouwenvoetbal in eigen land leverde records op: de finale was dus goed voor 5,4 miljoen kijkers en in totaal hebben 10,2 miljoen Nederlanders iets van de wedstrijden van de Oranjevrouwen gezien. Ongekende cijfers voor het vrouwenvoetbal.
 
Nog een greep uit de kijkcijfers van NOS-sportprogramma’s:

Ruim 2 miljoen kijkers zagen Dafne Schippers goud pakken op de WK atletiek in Londen
Ruim 4,4 miljoen mensen zagen iets van het succes van de Nederlandse dames en heren op het EK hockey in Amstelveen
808.000 Nederlanders keken naar de huldiging van Giro-winnaar Tom Dumoulin op de Markt in Maastricht
De Avondetappe was met gemiddeld 969.000 kijkers het best bekeken avondprogramma rond de Tour in de afgelopen vijf jaar.
 
Op NOS Facebook leverde de huldiging van de Nederlandse vrouwenvoetballers in totaal meer dan 84.000 interacties op (3.702 shares, 75.953 likes en 5.163 comments). Ook de gouden plak van Dafne Schippers op de 200 meter van de WK atletiek in Londen kon rekenen op veel enthousiasme, met in totaal meer dan 61.000 interacties.
 
De vijftien EK-specials op YouTube tijdens het EK vrouwenvoetbal (Rivkah tackelt met Rivkah op het Veld en De spion van Oranje met Jeroen Gortworst) leverden in totaal 341.695 views op.
 
Ook experimenteerde de NOS deze zomer met speciale video-apps voor de Tour de France en het EK vrouwenvoetbal. Op de video-apps waren livestreams en andere video’s van het evenement te zien. De Tour de France video-app werd in totaal 38.000 keer gedownload. 14.000 mensen downloadden de versie voor het EK vrouwenvoetbal.

Bron: NOS/BM
 

Bericht delen