dinsdag 16 januari 2018

'Oplossing voor te luide reclameblokken'

De SPOT-zenders introduceren per 1 september, in samenwerking met BVA en VEA, de oplossing voor het probleem van te luide reclameblokken. De oplossing hiervoor is de invoering van luidheidnormalisatie. De methodiek is gebaseerd op aanbevelingen van de EBU, in vaktermen bekend als richtlijn R128.

Met de introductie van de nieuwe norm komt er een eind aan een jarenlange discussie over reclameblokken die door kijkers als te luid worden ervaren. Tot op heden worden alleen de pieken in het geluid begrensd; het gemiddelde geluidsniveau was tot voor kort niet volgens een standaard te meten. Een team van audiotechnici, waaronder de Nederlanders Eelco Grimm, Richard van Everdingen en Tin Jonker, heeft na jarenlange studie in 2010 een oplossing ontwikkeld die door de EBU gevalideerd is in een nieuwe aanbeveling: R128.

Per 1 september kunnen producenten commercials en promo’s volgens de norm aanleveren bij de SPOT-zenders. Vanaf 1 januari 2012 accepteren de zenders alleen materiaal dat aan deze norm voldoet. Naast het voordeel van een geharmoniseerde luidheid is de toegevoegde waarde van de nieuwe werkwijze dat adverteerders aantrekkelijke mogelijkheden krijgen in het overbrengen van hun boodschap. Er ontstaat ruimte voor een betere spraakverstaanbaarheid en een creatieve toepassing van dynamiek in geluid.

Naast reclames worden ook programma promo’s door kijkers als te luid ervaren. Met ingang van 1 september moeten ook deze voldoen aan de nieuwe luidheidnorm. De Vereniging van Onafhankelijke Televisie Producenten (OTP) vorm hierin een belangrijke partner. In de fase erna worden alle tv-programma’s en live-uitzendingen conform de nieuwe EBU-richtlijn geproduceerd.

De SPOT-zenders maken ook de overstap naar High Definition (HD). En om het steeds populairder wordende surround effect ook voor de reclameblokken mogelijk te maken, wordt een aantal audiokanalen gereserveerd voor het meer kanaalsaudio.

Bij SPOT zijn aangesloten: Ster, RTL Nederland, SBS Broadcasting, Discovery Networks Benelux, ORN, FOX Channels Benelux, AT5, Disney Channels Benelux en MTV Networks Benelux.

Bron: SPOT/Broadcast Magazine

Bericht delen