Article header image

NPO timmert aan de weg met HbbTV

De NPO gaat meer aan de weg timmeren met HbbTV, de techniek die interactie bij televisieprogramma’s via de rode knop op de afstandsbediening mogelijk maakt. Dat kondigde bestuursvoorzitter Henk Hagoort gisteren aan op het Mediapark Jaarcongres. Met HbbTV kunnen kijkers informatie opvragen, meepraten of meespelen met programma’s.
 

“We willen de traditionele televisie-ervaring verrijken met alle mooie extra’s die de omroepen online aanbieden”, aldus Hagoort. Een aantal programma’s heeft al goede ervaringen opgedaan met interactieve toepassingen. Zo kon het publiek onlangs meespelen met de Nationale Natuurquiz. Het wordt binnenkort ook het mogelijk om via de rode knop te navigeren naar verdiepende informatie of extra materiaal op andere NPO-kanalen of -platforms.

“We kunnen daarbij nu ook inspelen op het kijkgedrag en de persoonlijke voorkeuren van de kijker“, aldus Hagoort. Hij onthulde tijdens het congres een icoon waarmee de NPO kijkers gaat attenderen op de interactieve extra’s bij programma’s. Dit icoon is ontwikkeld in een samenwerkingsverband van NPO, SBS en RTL. Gisteren is ook de website drukoprood.nl online gegaan.

Hagoort liet ook weten dat Uitzending Gemist, tegenwoordig NPO.nl, een nieuwe opzet krijgt. “Het gaat minder om terugkijken, maar eerder om ontdekken.”

Bron: Broadcast Magazine
Terug naar overzicht