dinsdag 16 januari 2018

NPO marktleider in 2015, maar aandeel daalt

De Nederlander keek in 2015 gemiddeld 190 minuten per dag televisie (3 uur en 10 minuten). Dit is 4,8 procent lager dan in 2014, waarin de kijktijd een recordhoogte haalde. De daling wordt veroorzaakt door twee fenomenen.

Enerzijds door het ontbreken van grote evenementen in 2015 (het WK Voetbal in de zomer en de Olympische Winterspelen in februari). Anderzijds door het vaker bekijken van video on demand op het televisiescherm en het vaker online kijken van televisieprogramma’s en andere video content, die beide niet in de gerapporteerde kijktijd zitten.

SKO is gestart met het meten van het online kijken naar televisieprogramma’s. Het percentage uitgesteld kijken binnen 6 dagen na de uitzending steeg van 5,0 procent (2014) naar 6,1 procent van de totale kijktijd.

De Top 25 meest bekeken programma’s in 2015 wordt aangevoerd door Boer Zoekt Vrouw van 15 maart 2015 met 4.634.000 kijkers. De meest bekeken sportuitzending is de Voetbal EK Kwalificatiewedstrijd Turkije – Nederland van 6 september 2015 met 3.536.000 kijkers.

Boer Zoekt Vrouw van 15 maart 2015 is ook het meest uitgesteld bekeken programma met 991.000 kijkers die uitgesteld keken binnen 6 dagen na uitzenddag. Het programma dat het meest uitgesteld is bekeken binnen 7-27 dagen na uitzenddag is Zwarte Tulp van 6 september 2015 met 170.000 kijkers die uitgesteld keken in deze periode.

Het marktaandeel in de avond (18.00 – 24.00 uur) van de publieke omroep (NPO) daalde in 2015 van 36,4 procent naar 34,1 procent. RTL Nederland stijgt van 28,7 procent naar 29,2 procent en SBS Broadcasting stijgt van 16,9 procent naar 18,4 procent. NPO 1 heeft het hoogste marktaandeel, zowel gedurende de dag (19,4  procent) als de avond (22,2 procent).

Bron: Stichting KijkOnderzoek/Broadcast Magazine

Bericht delen