dinsdag 16 januari 2018

NPO doet goede zaken in Cannes

De Nederlandse Publieke Omroep heeft diverse nieuwe titels verkocht aan het buitenland. Dat maakte Kaisa Kriek, manager NPO/RNW Sales bekend naar aanleiding van de MIPTV in Cannes. Zo is de documentaire Máxima, portret van een prinses (NOS) binnenkort te zien bij het Duitse ZDF en de Belgische omroep VTM. De Belgische publieke omroep VRT kocht de dramaserie Bellicher, de macht van meneer Miller (VPRO). De verkoopopbrengsten komen ten goede aan omroepen en producenten om daarmee nieuwe Nederlandse programma’s te maken.

“Nederland staat in het buitenland bekend om zijn taboedoorbrekende documentaires,” aldus Kriek. Zo wordt de documentaire Ei voor later (NCRV Dokument) over het persoonlijke dilemma bij het invriezen van vrouwelijke eicellen, uitgezonden in Zweden en Israël.

Tijdens de MIPTV werd de nieuwe internationale versie van de prestigieuze documentaireserie The Beagle (VPRO) gelanceerd onder de titel Beagle: On the future of species. De documentaire over de Nederlandse violiste Janine Jansen (NTR) is aangekocht door de Duitse zender WDR. De documentaire Wilders, the Movie (VPRO) – welke eerder aangekocht werd door de BBC- is aangekocht door het Duitse 3SAT. De Finse omroep YLE kocht de jeugdserie 2012 Het jaar nul (AVRO).

NPO/RNW Sales verkoopt programma’s namens de publieke omroepen en de Wereldomroep en promoot het Nederlands product in het buitenland.
Overige programma’s die in Cannes verkocht werden zijn: Black Diamonds (VPRO) aan de Ierse RTE; Lux, Grote denkers over de toekomst (IKON) aan het Duitstalige 3SAT; Baghdad Filmschool (VPRO) aan Al Jazeera en Farewell (NTR) aan het Canadese SRC. Ook werden diverse afleveringen van Tegenlicht (VPRO) verkocht aan publieke omroepen in Ierland, België, Polen en Estland. Een nieuwe serie van Traintracking (EO) werd verkocht aan de Franse zender Voyage.

Bron: NPO/Broadcast Magazine

Bericht delen