Article header image

NPO 1 scoort hoog in januari

NPO 1 heeft in januari een marktaandeel gerealiseerd van 23,7 procent in de avonduren. In december 2014 was dat nog 20,9 procent. RTL 4 behaalde in januari een aandeel van 17,4 procent, minder dan de 18,1 procent van december.
Dat blijkt uit de gegevens van Stichting KijkOnderzoek, die zaterdag zijn gepubliceerd. De cijfers zijn inclusief uitgesteld kijken.

De NPO behaalde met haar drie zenders in januari een marktaandeel van 36,6 procent. In december was dat 33,7 procent. Programma's als Boer Zoekt Vrouw, Spoorloos, De Reünie en De Slimste Mens dragen bij aan het succes van de NPO. De uitzending van Boer Zoekt Vrouw van 25 januari is het best bekeken programma in deze periode met 4.616.000 kijkers. Daarna volgt Studio Sport Eredivisie van 25 januari met 3.233.000 kijkers. Op dezelfde datum trok het RTL 4-programma Divorce 2.392.000 kijkers en het staat daarmee op de zevende plaats in de Top 25 van januari.

RTL realiseerde in januari met vier zenders een aandeel van 28,9 procent, terwijl dat in december nog 30,7 procent was. RTL 4 zakte van 18,1 procent naar 17,4 procent en RTL 5 van 4,6 naar 3,8 procent. RTL 7 was goed voor 5,6 procent en RTL 8 voor 2,1 procent. De digitale kanalen RTL Crime en RTL Lounge hebben in de avonduren ongeveer 2.000 kijkers. Afgerond is het marktaandeel dan 0,0 procent, dus voor de commerciële positie van RTL Nederland lijken deze zenders geen rol van betekenis te spelen.

SBS Broadcasting heeft met haar vier zenders 16,9 procent marktaandeel gescoord in januari. SBS 6 bleef stabiel op 8,6 procent. De nieuwe zender SBS 9, gestart in januari, behaalde slechts 0,7 procent. Dat is vergelijkbaar met zenders als TLC en Comedy Central. Net 5 en Veronica leverden marktaandeel in, waardoor het totale aandeel van SBS Broadcasting slechts 0,1 procent is gestegen ten opzichte van december. In november 2014 noteerde SBS Broadcasting met drie zenders nog een aandeel van 17,9 procent.

Bron: Broadcast Magazine
Terug naar overzicht