Historie
dinsdag 16 januari 2018

Historie

LINDA DE MOL OMROEPVROUW VAN HET JAAR 2009

 Linda de Mol is door Broadcast Magazine uitgeroepen tot Omroepvrouw van het Jaar 2009. De redactie van het mediavakblad reikte deze prijs voor de negentiende keer uit, onder het toeziend oog van enkele honderden aanwezigen in Grand Café Gooiland in Hilversum.

 

Het is de derde keer in de historie dat de vakonderscheiding van Broadcast Magazine werd toebedeeld aan een vrouw. Tina Nijkamp (in 2008) en Cathy Spierenburg (2002) gingen Linda de Mol voor als Omroepvrouw van het Jaar. Nijkamp, programmaleider van SBS 6, overhandigde de bijbehorende prijs – de Mediascope, een holografisch kunstwerk – ook aan haar opvolgster.

 

“Het is de oogst van 25 jaar heel hard werken, je omringen met de juiste mensen, ervaring opdoen, een paar keer flink op je bek gaan, daarvan leren en weer opkrabbelen,” reageerde De Mol op haar uitverkiezing. “Omroepvrouw van het Jaar, daar had ik echt geen moment rekening mee gehouden. Leuk is het wel! Ik was even bang dat 2010 professioneel dan wel een rampjaar zou worden, want de ene prijs was nog niet binnen of het volgende succes diende zich alweer aan. Op dat soort momenten bekruipt me de angst dat het alleen nog maar minder kan gaan… Maar 2009 was een jaar met een gouden randje, zowel privé als professioneel. De puzzel viel in elkaar. Deze verkiezing is een fantastische manier om 2010 in te gaan.”

 

Voor de redactie van Broadcast Magazine was er geen twijfel: 2009 was het jaar van Linda de Mol. Terwijl de slotaflevering van ‘haar’ dramasoap Gooische Vrouwen op vrijdagavond naar een climax klom op RTL 4, kreeg ze bij de AVRO op Nederland 1 de Gouden Televizier-Ring uit handen van Matthijs van Nieuwkerk.

 

‘Met Postcode Loterij Miljoenenjacht, Gooische Vrouwen, het filmuitstapje Terug naar de kust en Ik Hou van Holland bewees Linda de Mol in 2009 eens te meer hoe veelzijdig ze is,’ aldus de motivatie in Broadcast Magazine. ‘Ze rust niet op haar lauweren; Linda toont lef, durft te vernieuwen en op haar gezicht te gaan. Juist omdat ze risico neemt en steeds beter weet wat ze wil, komt haar natuurtalent tot volle wasdom. Omdat ze zich op de werkvloer laat omringen door vakmensen die ze volledig vertrouwt, excelleert ze in een zorgvuldig zelf gekozen (hoofd)rol.’

 

Met Linda de Mol prominent op de cover, is Broadcast Magazine vanaf 28 januari voor het eerst ook eenmalig verkrijgbaar in de winkel. Behalve voor de Omroepvrouw van het Jaar heeft de geheel vernieuwde, extra dikke editie (132 pagina’s) van hét mediavakblad ook uitgebreid plaats ingeruimd voor onder anderen Raoul Heertje, Jeroen Pauw, Annemiek Schrijver, Edwin Evers, Giel Beelen, Ivo Niehe, Bridget Maasland, Sjors Fröhlich, Hugo en Laurens Borst, Floortje Dessing, Alberto Stegeman en vele andere omroepprofessionals.

 

Ook voor het eerst in Broadcast Magazine: Masterfiles, de eveneens ruim twintig jaar bestaande (technische) vaktitel voor audiovisuele mediamakers, die sinds dit jaar is geïntegreerd in Broadcast Magazine. Met name de productie en registratie in high definition (HD) en 3D (onder andere via Avatar) krijgen speciale aandacht.

 

Broadcast Magazine is vanaf 28 januari eenmalig los verkrijgbaar voor 5,95 euro. Met de (her)lancering van het tijdschrift door de Hilversumse uitgeverij FC Klap is eveneens de website www.broadcastmagazine.nl geheel vernieuwd. Bezoekers kunnen zich daar onder andere ook melden om de (gratis) digitale nieuwsbrief drie keer per week te ontvangen.

 

1991 Boudewijn Paans

1992 Aart Geurtsen

1993 Freddy Thyes

1994 Lejo Schenk

1995 Paul Witteman

1996 Fons van Westerloo

1997 Joop van den Ende

1998 Burny Bos

1999 John de Mol
2000 Frits Barend & Henk van Dorp
2001 Arthur Valkieser
2002 Cathy Spierenburg
2003 Peter R. de Vries
2004 Gerard Timmer
2005 John de Mol
2006 Paul de Leeuw
2007 Ton F. van Dijk
2008 Tina Nijkamp
2009 Linda de Mol
2010 Erland Galjaard

Bericht delen